Program utrzymania infrastruktury kolejowej powiększy się o 4,3 mln zł - wynika z prac legislacyjnych rządu. To drobna korekta programu wartego sumarycznie 24 mld złotych.
W wykazie prac legislacyjnych rządu znalazła się uchwała dotycząca podniesienia limitu środków publicznych na "Rządowy Program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2023 roku”, czyli tzw.
programu utrzymaniowego. To bardzo niewielka kwota, biorąc pod uwagę że wartość całego programu wynosi prawie 24 miliardy złotych - oznacza to podniesienie limitu o mniej niż jedną piątą promila.
- Celem projektowanej uchwały jest aktualizacja programu wieloletniego +Rządowy Program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2023 roku+, (...) w związku z zapewnieniem prawidłowej realizacji wydatków w obszarze infrastruktury kolejowej w ramach Programu w zakresie środków Funduszu Kolejowego". Zmiany są kosmetyczne - polegają na zmniejszeniu o kwotę 8,1 mln zł środków Funduszu Kolejowego w 2022 r. dla PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (środki niewykorzystane w 2022 r. do wykorzystania w 2023 r.), zwiększeniu o kwotę 4,5 mln zł środków Funduszu Kolejowego w 2023 r. dla PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.; zwiększeniu o kwotę 7,9 mln zł środków Funduszu Kolejowego w 2023 r. dla PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.
W grudniu 2022 roku branża drogowa otrzymała program drogowy o wartości aż 294 miliardów złotych. Podobne informacje
zapowiedziano wówczas także dla kolei. Zmiany są jednak niewielkie
rozpoczęto wprawdzie waloryzację części kontraktów kolejowych i podpisano umowę na
prefinansowanie inwestycji z KPO przez PFR, ale uruchomienie tych pieniędzy wciąż trwa. Apele branży o
finansowanie rozwoju kolei na takich samych zasadach, jak dla dróg, pozostały na razie bez odzewu.