Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Drewno - surowiec przyszłości, który przyspieszy dekarbonizację?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. KZN Bieżańow

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Drewno - surowiec przyszłości, który przyspieszy dekarbonizację?
Fot. KZN Bieżanów
Już w ciągu najbliższej dekady Polska musi radykalnie przyspieszyć dekarbonizację, aby mieć szansę na ograniczenie emisji dwutlenku węgla do zera w 2050 roku. Do tego, jak w każdej nowoczesnej gospodarce, konieczne jest poszukiwanie neutralnych emisyjnie surowców i środków.

Z danych GUS z 2021 r wynika, że najbardziej emisyjnymi sektorami gospodarki są: energetyka, przemysł i transport. W samym transporcie najgorzej zdecydowanie wypada transport drogowy, natomiast najmniejszy udział w emisji CO2 ma kolej. Surowcem, który łączy te segmenty i przy odpowiedzialnym zarządzaniu może być gamechangerem w walce z globalnym ociepleniem, jest… drewno.

Czy przemysł drzewny może wspierać dekarbonizację?

Przetwarzanie drewna jest nie tylko kołem zamachowym gospodarki (to setki tysięcy zatrudnionych osób i solidny wkład w PKB), ale też szansą na ochronę środowiska naturalnego. Trudno wyliczyć wszystkie zalety, które sprawiają, że wciąż – mino ogromnej dostępności tworzyw sztucznych – drewno nadal jest obecne niemal w każdej gałęzi przemysłu. Obecnie, dzięki zwrotowi ku ekologii, zaczyna przeżywać renesans (np. zyskujące na popularności odpowiedzialne środowiskowo budownictwo drewniane). Co najważniejsze, drewno jest surowcem odnawialnym i – w przeciwieństwie do innych surowców wykorzystywanych w tych samych obszarach – ma neutralny wpływ na środowisko. Aby drewno skutecznie wspierało dekarbonizację, konieczne jest jednak odpowiedzialne zarządzanie zasobami leśnymi i doinwestowanie branży tak, by umożliwić jej korzystanie z nowych technologii i wspierać badania naukowe wspierające przetwórstwo drewna w kolejnych obszarach.

Dostępność drewna w Polsce

Polska jest w czołówce krajów o najwyższych potencjalnych zasobach drewna, ale branża nadal boryka się z brakami surowca. Polityka Lasów Państwowych skupia się na eksporcie (zwłaszcza do Chin), co konsekwentnie podnosi ceny materiału i obniża dostępność na rodzimym rynku. Korzystne nie są też decyzje o ograniczeniu pozyskiwania drewna z lasów, które tylko pozornie jest działaniem proekologicznym.

- Źródła problemu nie należy doszukiwać się w pandemii czy wojnie w Ukrainie. Już przed tymi wydarzeniami przedstawiciele branż wykorzystujących drewno apelowali do Lasów Państwowych o zmianę krótkowzrocznej polityki generowania maksymalnych cen i absurdalnego eksportu – mówi Ryszard Sokołowski, prezes Nasycalni Podkładów w Czeremsze – firmy, która już od 85 lat zajmuje się przetwórstwem drewna na Podlasiu. - Jeżeli chcemy poważnie planować zmniejszenie śladu węglowego, musimy odpowiedzialnie podjeść do zrównoważonej gospodarki leśnej i wykorzystania drewna.



To ono może być wykorzystane w najbardziej emisyjnych sektorach: przemyśle, energetyce i transporcie. Ten ostatni jest obecnie najpewniejszym i najpilniejszym środkiem obniżania emisji spalin. Konieczna jest jednak inwestycja w modernizację i budowę infrastruktury zarówno dla transportu zbiorowego, jak i przemysłowego. Nowe szlaki i bocznice kolejowe mogą uwolnić drogi od tysięcy tirów, mających ogromny wkład w emisję CO2. – dodaje prezes Sokołowski.

Drewno w transporcie kolejowym

Drewno często jest ofiarą stereotypów. Choć ten trend się zmienia pod wpływem edukacji i łatwego dostępu do informacji, wciąż wiele instytucji ma niskie zaufanie do tego surowca i wybiera mniej przyjazne dla środowiska materiały. A to właśnie drewno może być podstawowym surowcem w niektórych dziedzinach, np. w budownictwie kubaturowym. W innych obszarach wciąż z powodzeniem wykorzystywane jest do zadań specjalnych. Takim przykładem jest kolej, gdzie wciąż chętnie wykorzystywane są drewniane podkłady, podrozjazdnice i mostownice.

- Drewno tłumi drgania, nie przewodzi prądu, jest odporne na zmiany temperatury, dobrze toleruje słabszą podbudowę i nie ustępuje wytrzymałością podkładom strunbetonowym. Szczególnie dobrze sprawdza się tam, gdzie ważne jest wygłuszenie pracy toru i absorbowanie drgań. – wyjaśnia Dyrektor Produkcji Nasycalni Podkładów w Czeremsze, Jerzy Jawdosiuk. – Do tego jest surowcem odnawialnym. Kontrowersje wzbudza nasycanie podkładów olejem kreozotowym, jednak i tu często obecne są uprzedzenia wypracowane lata temu. Obecnie w Nasycalni w Czeremsze jako jedyni w Polsce wykorzystujemy wyłącznie nowy impregnat WEI-C GX Plus, który jest najbardziej ekologiczną wersją oleju kreozotowego dostępnego na rynku. 

To jednak nie zamyka tematu – wciąż monitorujemy i wspieramy badania w poszukiwaniu optymalnego, ekologicznego sposobu nasycania podkładów. Czujemy się odpowiedzialni zarówno za nasz produkt jak i sposób jego produkcji – dbamy o to, aby nasz ciąg technologiczny był coraz bardziej nowoczesny i maksymalnie zabezpieczony, korzystamy z wysokiej jakości źródeł energii i maksymalnie wykorzystujemy drewniane odpady produkcyjne (m.in. Produkcja desek czy biomasa do wytwarzania energii).

Linie kolejowe, na których stosuje się podkłady drewniane, wymagają mniejszej ilości pozostałych materiałów budowlanych i operacji z nimi związanych (ze względu na lepsze tłumienie i mniejszy ciężar podkładów – a co za tym idzie, całego rusztu torowego – wymagana jest mniejsza ilość kruszywa). W Unii Europejskiej funkcjonuje moratorium dostosowania podkładów nasyconych olejem kreozotowym do 2050 roku, a równolegle, w związku z tym, że drewno jest cennym produktem dla kolei, trwają prace nad stworzeniem innego, uzasadnionego ekonomicznie i ekologicznie środka impregnującego – podsumowuje Jawdosiuk.

Drewno a paliwa kopalne w przemyśle

Dla faktycznego ograniczenia emisyjności potrzebne są też pilne rozwiązania zwiększające wydajność energetyczną i zasilanie źródeł ciepła energią odnawialną. Alternatywą surowców kopalnych jest biomasa.

- W przemyśle, także drzewnym, kluczowe znaczenie dla ograniczenia emisyjności ma optymalne zarządzanie obiegiem energii, które powinno rozpoczynać się już na etapie projektowania ciągu technologicznego. – mówi Marcin Szymańczuk, prezes Zakładów Maszynowych Hamech, produkujących maszyny i urządzenia dla przemysłu drzewnego i meblarskiego.



- Drzewo ma tę dodatkową zaletę, że może być wykorzystywane stuprocentowo. Odpad drzewny powstający podczas obróbki tartacznej to biomasa, która sprawdza się także w energetyce. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych, ekologicznych kotłów, staje się źródłem ciepła i energii zasilającej np. hale produkcyjne. Jego znaczenie rośnie też w segmencie Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) i zrównoważonego, efektywnego zarządzania zasobami energii. Biogazownie coraz częściej budują suszarnie do drewna, które korzystają z i tak wyprodukowanego już ciepła – dodaje Szymańczuk.

Wykorzystanie drewna i prowadzenie zrównoważonej gospodarki leśnej, uwzględniającej regenerację lasów, ma kluczowe znaczenie dla transformacji prowadzącej do zrównoważonego rozwoju i przeciwdziałania zmianom klimatu. Cała Europa szuka ekologicznych rozwiązań, aby zapobiegać katastrofie ekologicznej. Faktyczne zmiany możemy jednak zacząć już teraz – podejmując racjonalne decyzje dotyczące zarządzania zasobami drewna i inwestując w zmiany w najbardziej emisyjnych sektorach gospodarki.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KZN Rail i Wadoma zbudują zaplecze PKP Intercity w Przemyślu [wizualizacje]

Infrastruktura

KZN Rail i Wadoma zbudują zaplecze PKP Intercity w Przemyślu [wizualizacje]

inf. pras. KZN Bieżanów 17 lipca 2024

Leszczyński (KZN Bieżanów): Nie ma strategii rozwoju kolei

Prawo i polityka

KZN Bieżanów dla WOŚP. Wylicytuj zegar z szyny tramwajowej

Pasażer

KZN Bieżanów dla WOŚP. Wylicytuj zegar z szyny tramwajowej

inf. pras. KZN Bieżanów 30 stycznia 2024

Kultowe kalendarze Grupy KZN Bieżanów znowu pomagają

Pasażer

Kultowe kalendarze Grupy KZN Bieżanów znowu pomagają

inf. pras. KZN Bieżanów 22 grudnia 2023

Rozwój technologii przez dialog

Biznes

Rozwój technologii przez dialog

inf. pras. KZN Bieżanów 30 listopada 2023

PWP - czas na tramwaj, czas na CONTRACK

Infrastruktura

PWP - czas na tramwaj, czas na CONTRACK

mat. partnera 28 listopada 2023

Zobacz również:

KZN Rail i Wadoma zbudują zaplecze PKP Intercity w Przemyślu [wizualizacje]

Infrastruktura

KZN Rail i Wadoma zbudują zaplecze PKP Intercity w Przemyślu [wizualizacje]

inf. pras. KZN Bieżanów 17 lipca 2024

Leszczyński (KZN Bieżanów): Nie ma strategii rozwoju kolei

Prawo i polityka

KZN Bieżanów dla WOŚP. Wylicytuj zegar z szyny tramwajowej

Pasażer

KZN Bieżanów dla WOŚP. Wylicytuj zegar z szyny tramwajowej

inf. pras. KZN Bieżanów 30 stycznia 2024

Kultowe kalendarze Grupy KZN Bieżanów znowu pomagają

Pasażer

Kultowe kalendarze Grupy KZN Bieżanów znowu pomagają

inf. pras. KZN Bieżanów 22 grudnia 2023

Rozwój technologii przez dialog

Biznes

Rozwój technologii przez dialog

inf. pras. KZN Bieżanów 30 listopada 2023

PWP - czas na tramwaj, czas na CONTRACK

Infrastruktura

PWP - czas na tramwaj, czas na CONTRACK

mat. partnera 28 listopada 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5