Niemiła i zaskakująca informacja napłynęła z Podkarpacia. Od 1 stycznia nastąpią znaczące cięcia połączeń na praktycznie wszystkich liniach kolejowych w regionie. W ogóle nie będą kursować pociągi na trasie Jasło – Zagórz, a na trasie do Horyńca Zdroju pozostanie tylko jeden pociąg w weekendy.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Podkarpacki Oddział PR, w związku z ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski nowym przetargiem dotyczącym świadczenia usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym na terenie województwa podkarpackiego w terminie od 1 stycznia do 31 października 2015 r., od 1 stycznia nastąpią następujące cięcia w ofercie:
• Na linii nr 108 Jasło – Zagórz nastąpi całkowite zawieszenie przewozów regionalnych (odwołanie 4 pociągów);
• Na linii nr 106 zostaną odwołane 4 połączenia w relacji Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów i 1 para połączeń w relacji Rzeszów – Jasło – Rzeszów (pozostaną zatem tylko 2 pary w relacji Rzeszów – Jasło; od lutego te pociągi będą kursować w układzie 2 połączeń rano do Rzeszowa i 2 pociągów po południu do Jasła);
• Na linii nr 101 Jarosław Horyniec Zdrój nastąpi całkowite zawieszenie przewozów regionalnych od poniedziałku do czwartku i w soboty, natomiast w piątki i niedziele będzie kursowała jedna para pociągów;
• Na linii nr 68 zostanie odwołanych 6 z 12 kursujących pociągów w relacji Przeworsk – Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk;
• Na linii nr 91 zostaną odwołane ostatnie 3 połączenia w dobie w relacjach Rzeszów – Tarnów, Tarnów – Rzeszów i Przemyśl – Przeworsk;
• Na linii 71 zostanie odwołana na miesiąc styczeń para połączeń Rzeszów – Tarnobrzeg – Rzeszów.
Pozytywne zmiany na linii do Tarnobrzega
Ten ostatni pociąg miał rozpocząć kursowanie od 7 stycznia; pojedzie ostatecznie od 1 lutego. Na linii do Tarnobrzega akurat nastąpią, od lutego, pozytywne zmiany: oprócz pociągu Rzeszów – Tarnobrzeg, pojawią się także, w celu dowozu i odwozu pracowników zatrudnionych w Specjalnej Strefie Ekonomicznej „Rogoźnica”:
• Na pierwszą zmianę: jedna para pociągów w relacji Rzeszów – Kolbuszowa – Rzeszów;
• Na drugą i trzecią zmianę po jednej parze pociągów w relacji Rzeszów – Głogów Młp.
Także od 1 lutego na linii nr 91 uruchomiona zostanie jedna para pociągów w relacji Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów, skomunikowana z pociągami obsługującymi SSE „Rogoźnica”.
Informacja o zawieszeniu pociągów jest dziwna. Nie tylko dlatego, że PLK zdążyły już opublikować rozkład z zakładaną pierwotnie liczbą pociągów (zbliżoną do obecnej oferty), ale przede wszystkim ze względu na fakt, że gdy w październiku pytaliśmy władze woj. podkarpackiego o zmiany w nowym rozkładzie, nie było ani słowa o cięciach.
Czekamy teraz na odpowiedź z Urzędu Marszałkowskiego Woj. Podkarpackiego nt. przyczyn cięć. Zapytaliśmy wprost, czy fakt, że informacje przekazane w październiku drastycznie różnią się od tych obecnych, ma jakiś związek z terminem kampanii wyborczej do samorządu…
Zagórz: Marazm niezmiennie od 5 lat
Warto przypomnieć, że bardzo zbliżona sytuacja miała miejsce na Podkarpaciu 5 lat temu. 1 stycznia 2010 r. zawieszono całkowicie, niemalże z dnia na dzień, ruch pociągów na trasie Jasło – Zagórz (informacja o tym fakcie pojawiła się już po Bożym Narodzeniu). Przyczyną był fakt, że oferta PR w przetargu na realizację przewozów była o 30 mln większa od kosztorysu samorządu wojewódzkiego. 1 lutego 2010 r. przewozy pomiędzy Jasłem i Zagórzem wznowiono: uruchomiono wówczas, dziś już nieistniejące, połączenie Jasło – Chyrów, dofinansowane przez ministerstwo. 2 pary pociągów do Chyrowa stanowiło jednak znaczące zubożenie oferty w porównaniu z sytuacją sprzed zawieszenia połączeń. Od 2010 r. oferta pociągów (bądź zastępczych autobusów) PR do Zagórza niezmiennie jest substandardowa.