Newag zapowiedział budowę jeszcze w tym roku dziesięciu nowych Dragonów 2. Jeszcze nie ma na nie klientów, ale producent jest pewien, że lokomotywy zgodne ze specyfikacjami TSI i wyposażone w elementy wykonane w nowoczesnej technologii SiC (węglik krzemu) znajdą operatorów.
Prezentacja nowej lokomotywy Dragon 2 Newagu odbyła się dziś (12 lipca) na torze Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Podczas uroczystości z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury,
PKP Cargo podpisało z producentem list intencyjny na zakup trzech elektrowozów tego typu.
Lokomotywa na początku
owiana była tajemnicą. Teraz już wiadomo, że jej wyróżnikiem jest pełne dostosowanie do Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności (TSI). Jak podkreślono, to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywa elektryczna w pełni zgodna z TSI 2014 i wyposażona w ETCS poziom 2. Została zaprojektowana do prowadzenia ciężkich składów towarowych.
Co ważne, w lokomotywie zastosowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu (SiC) polskiej firmy Medcom. O tym, że nowa technologia może wkrótce znaleźć zastosowanie na kolei
pisaliśmy niedawno. Zdaniem producenta, przekształtniki SiC zapewniają bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie strat energii o 50% oraz zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60%.
Atutem Dragona 2 ma być też duża siła pociągowa i wydłużone cykle międzyutrzymaniowe. Newag planuje wyprodukować jeszcze w tym roku dziesięć takich lokomotyw i otrzymać dla nich dopuszczenie do ruchu. Producent jest pewny, że
przy dużych potrzebach taborowych operatorów, znajdą się chętni na zakup lub wynajem nowoczesnych elektrowozów. Kolejnym krokiem ma być Dragon 2 ze spalinowym silnikiem dojazdowym (Dual Power).