W ramach badań przygotowawczych do podnoszenia prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej Pendolino odbyło przejazdy z prędkościami do 250 km/h.
Na zlecenie Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego, Laboratorium Badań Taboru Instytutu Kolejnictwa brało udział w badaniach geotechnicznych i weryfikacji standardu wzmocnień podtorza w ramach projektu modernizacji linii kolejowej nr 4 (CMK).
Jak podaje instytut. Badania odbywały się przez dwie kolejne noce 7/8 i 8/9 listopada 2023 r. Zadanie Laboratorium Badań Taboru polegało na monitorowaniu bezpieczeństwa podczas wielokrotnych przejazdów elektrycznym zespołem trakcyjnym ED 250 Pendolino z prędkościami do 250 km/h.
Jazdy pomiarowe na szlaku Opoczno Południe – Psary (długość 78 km) prowadzone były na podstawie Regulaminu opracowanego przez Zakład Linii Kolejowych w Kielcach przy zamknięciu całego szlaku (obu torów). Podczas przejazdów testowych, od strony pojazdu rejestrowano prędkość, sygnał z żyroskopu służący do identyfikacji łuków oraz przyspieszenia drgań wybranych elementów konstrukcji pojazdu (ram wózków i pudeł wagonów). Wyboru punktów pomiarowych dokonano na podstawie zaleceń normy PN-EN 14363 - informuje Instytut Kolejnictwa.
Badania rozpoczęto od przejazdów na odcinku Opoczno Południe – Psary i Psary – Opoczno Południe z prędkością 180 km/h. Następnie przeprowadzono kolejne przejazdy testowe stopniowo zwiększając prędkość aż do 250 km/h. Każdorazowo decyzja o zwiększeniu prędkości w kolejnej jeździe testowej, poprzedzona była szczegółową analizą zarejestrowanych w ostatnim przejeździe danych pomiarowych pod kątem dynamiki, bezpieczeństwa jazdy i oddziaływania na tor - zapewnia IK.
Mija dekada od pobicia rekordu prędkości na polskich torach.
Prędkość 293 km/h rozwinął podczas prób homologacyjnych jeden z zespołów ED250.
Choć udało się homologować polskie Pendolino do prędkości 250 km/h, do dziś brakuje infrastruktury, na której pojazdy mogłyby na co dzień wykorzystywać te możliwości.