Rok 2023 przyniósł nowe przystanki i zmodernizowane stacje w woj. zachodniopomorskim. Nie brakuje niestety również opóźnień w inwestycjach.
Jak czytamy w komunikacie prasowym, dzięki zrealizowanym w 2023 r. przez PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycjom w regionie podróżni wygodniej wsiadają do pociągów ze zmodernizowanych peronów na kolejnych 9 stacjach i przystankach. Platformy zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonano wygodne dojścia do peronów i antypoślizgową nawierzchnię wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowane zostały nowe wiaty i ławki, które poprawiły komfort oczekiwania na pociąg. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewnia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwiają tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Obok peronów są stojaki na rowery – pisze PLK.
Duże opóźnienie modernizacji linii E59 między Poznaniem a SzczecinemPKP Polskie Linie Kolejowe w komunikacie przemilczają temat opóźnienia modernizacji linii E59 z Poznania do Szczecina –
a te są ogromne. Jak czytamy, w ubiegłym roku w województwie zachodniopomorskim pasażerowie skorzystali z kolejnych zmodernizowanych peronów w Słonicach, Ziemomyślu, Dolicach, Witkowie i Stargardzie. Na stacji Stargard powstało Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym, w którym od 29 października 2023 r. system komputerowy pod nadzorem dyżurnych steruje ruchem kolejowym na odcinku między Kolinem a Stargardem. Po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Poznań – Szczecin, z LCS w Stargardzie będzie prowadzony ruch pociągów między Krzyżem a Szczecinem Dąbiem. Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 mld zł współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Na razie jednak rozkład jazdy pociągów do Szczecina
wciąż jest fatalny.
Nowy most na RegalicyW ramach inwestycji przedsiębiorstwa Wody Polskie i PLK
zakończyła się budowa nowego mostu na Regalicy oraz modernizacja stacji Szczecin Podjuchy, na której przebudowany został układ torowy. Dzięki nowej nastawni i urządzeniom sterowania ruchem kolejowym zmienił się sposób prowadzenia ruchu pociągów na stacji. Pasażerowie zyskali wyższe perony: jednokrawędziowy peron nr 1 oraz dwukrawędziowy peron nr 2. Nowe przejście pod torami wraz z windami zapewnia bezpieczne i sprawne przemieszczanie się po stacji, również podróżnym o ograniczonej możliwości poruszania się. Pociągi sprawniej jeżdżą nowym mostem kolejowym, o stalowej konstrukcji kratownicowej i żelbetowych podporach. Długa na ok. 300 metrów przeprawa ma dwa tory z siecią trakcyjną. Zwiększyła się przepustowość mostu na tzw. Nadodrzance ważnej linii kolejowej Wrocław – Szczecin. Przeprawą może przejechać więcej pociągów, co zapewnia lepszą ofertę przewozową i dogodniejsze warunki przewozu towarów koleją – zapewnia PLK.
Nowy most na Regalicy, peron nr 2, nowe przejście pod torami, a także nowy układ torowy wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym na stacji Szczecin Podjuchy, powstały za ponad 300 mln zł w ramach programu CEF „Łącząc Europę”. Peron nr 1 został zmodernizowany w ramach wartej ponad pół miliarda złotych inwestycji „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351” realizowanej z udziałem środków UE z POIiŚ. Również w ramach budowy SKM pasażerowie zyskali już drugi zmodernizowany peron na stacji w Gryfinie. Ten projekt jest jednak
jednym z najbardziej opóźnionych na całej kolei.
Program przystankowy w województwie zachodniopomorskim
PKP Polskie Linie Kolejowe realizują też program przystankowy, który w regionie obejmuje 11 lokalizacji: Koszalin Politechnika, Koszalin Wschodni, Kołobrzeg Amfiteatr, Kołobrzeg Ogrody, Kołobrzeg Radzikowo, Świdwin Zamek, Szczecinek Bugno, Recz Pomorski, Łubowo, Złocieniec i Radziszewo. Wartość wszystkich prac to blisko 40 mln zł.
Od ubiegłego roku pasażerowie korzystają ze zmodernizowanego peronu nr 2 w Łubowie (na linii kolejowej między Szczecinkiem a Runowem Pomorskim) oraz zmodernizowanego peronu nr 2 w Reczu (na linii kolejowej między Piłą w Ulikowem). Pozostałe zmodernizowane perony w Łubowie, Reczu i Złocieńcu, a także nowe przystanki w Kołobrzegu, Koszalinie, Świdwinie i Szczecinku zostaną oddane do eksploatacji w I kwartale 2024 roku. Nowy przystanek w Radziszewie między Szczecinem a Gryfinem gotowy będzie do końca bieżącego roku.
Jak czytamy, w 2023 r. na poprawę komfortu obsługi podróżnych na peronach w województwie zachodniopomorskim PLK S.A. przeznaczyły ponad 800 tys. zł ze środków budżetowych. Na 26 stacjach i przystankach, m.in. w Białogardzie, Szczecinku, Chociwlu i Chojnie, zamontowano wiaty siedziskowe. Na 24 stacjach i przystankach, m.in. Szczecin Załom, Świnoujście Warszów, Wałcz Raduń, Krzywin Gryfiński, zamontowano gabloty na rozkłady jazdy i istotne informacje dla podróżujących koleją. Na stacjach w Koszalinie oraz Runowie Pomorskim wymieniono i uzupełniono oznakowanie, zapewniające właściwą orientację – podsumowuje zarządca infrastruktury.