24 lutego, decyzją prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zostało wydane zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji typu pojazdu kolejowego zgodnego z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności – lokomotywy elektrycznej typu E4DCU „Griffin”. Zezwolenie ważne jest bezterminowo, bez ograniczeń eksploatacyjnych.
Griffiny posiadają certyfikat zgodności z systemem ETCS poziomu 2. baseline 3.4.0. Europejski System Sterowania Pociągiem ma za zadanie zapewnić interoperacyjność transportu kolejowego, czyli możliwość swobodnego poruszania się pociągów w sieciach kolejowych poszczególnych państw bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów. System ETSC Baseline 2, aktualnie głównie wykorzystywany w wielu krajach, w zestawieniu z ETCS Baseline 3 został zoptymalizowany.
Lokomotywy Elektryczne Griffin to czteroosiowe pojazdy potrafiące rozwinąć prędkość do 160 km/h. Pojazdy cechują się wysokim standardem bezpieczeństwa, wygodnym wnętrzem zapewniającym najwyższy komfort pracy maszynisty i wysoką siłą pociągową pozwalającą na transport składów pasażerskich do 800 ton oraz składów towarowych do 3200 ton. Modułowa konstrukcja pozwala na dostosowywanie jej do specyficznych potrzeb poszczególnych przewoźników.
Obecnie nic nie stoi na przeszkodzie do tego, aby PKP Intercity mogło przeprowadzić odbiory pierwszych 8 z 30 elektrowozów. 21 lutego Newag zaprezentował gotowe pojazdy na dworcu kolejowym w Nowym Sączu,
o czym piszemy tutaj.