Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego zleci wykonanie ciekawych studiów wykonalności dla przygranicznych linii kolejowych, po których od lat nie jeżdżą już pociągi. Poznaliśmy właśnie oferty w przetargu.
Zlecenie sprawdzenia, jak mogłaby w przyszłości wyglądać modernizacja dwóch podgórskich linii obejmuje odcinek linii kolejowej 308 od Jeleniej Góry do Kowar i odchodzącą od niej linię 340 od Mysłakowic do Karpacza. Do tej ostatniej miejscowości regularne połączenia pasażerskie przestały docierać w roku 2000. Wybrany w przetargu autor studium wykonalności sprawdzi też perspektywy ponownego uruchomienia ruchu pociągów między stacjami Gryfów Śląski i Świeradów-Zdrój z opcją dojazdu do czeskiej miejscowości Jindřichovice pod Smrkem, skąd można by dotrzeć już Kolejami Czeskimi na przykład do Liberca, a dalej do Pragi.
Zamawiający ocenił, że wartość netto opracowań to ponad 307 tysięcy złotych. Od momentu podpisania umowy wykonawca będzie miał 16 tygodni na jej realizację. Rozstrzygnięcie przetargu zaplanowano na 23 października. O udzielenie zamówienia ubiegać się może tylko firma, która w okresie ostatnich 3 lat należycie wykonała co najmniej 2 studia wykonalności dla rewitalizacji, modernizacji, budowy lub przebudowy linii kolejowej. Ostatecznie do otwarcia ofert w przetargu doszło 30 października.
Najtańsza jest oferta Biura Realizacji Inwestycji Koltech, opiewająca na 180 tysięcy zł. Nieco droższa jest oferta konsorcjum Infry i LPW, warta 183 tysiące zł. Znacznie droższa jest oferta Schuessler Plan, którą wyceniono na ponad 490 tysięcy złotych. Teraz urząd marszałkowski zdecyduje, którą ofertę wybrać.
Zadanie zostanie dofinansowane z ciekawego programu unijnego Trans-Borders. Program, którego partnerem jest samorząd województwa dolnośląskiego, ma poprawić planowanie oraz koordynację regionalnego systemu transportowego w obszarze transgranicznym. Ma wpłynąć na polepszenie integracji w peryferyjnych obszarach istniejących sieci transportowych i poprawić regionalne systemy transportu publicznego między krajami. Z tego zadania powstaje na przykład centrum przesiadkowe w Bolesławcu.
O planach odbudowy innych linii kolejowych na Dolnym Śląsku piszemy
tutaj.