NUMER 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
Temat numeru:
Rok 2020 pełen wyzwań
szukaj
Śledź nas:

Dolny Śląsk zaczyna starania o przejęcie linii lwóweckiej

| Michał Szymajda 22.02.2021 244

Dolny Śląsk zaczyna starania o przejęcie linii lwóweckiej
Most w PilchowicachFot. Sebastian Łuczywo
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego poinformował o rozpoczęciu formalnych starań o przejęcie linii kolejowej nr 283 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Do przekazania jej regionowi pod zarząd jest jeszcze daleka droga.
Choć w komunikacie prasowym rzecznik prasowy Dolnego Śląska zapowiada, że linia 283 „zostanie przejęta przez samorząd Dolnego Śląska”, to nie wiadomo kiedy to się stanie. Uchwałę w sprawie przejęcia szeregu linii kolejowych w województwie z rąk PKP PLK i PKP SA wojewódzcy radni podjęli jesienią 2019. Pierwszą ważna linię do Karpacza samorządowi udało się przejąć na początku lutego 2021. Trzeba jednak oddać samorządowi, że w międzyczasie nie próżnował i przejmował od państwowego zarządcy także inne, mniej istotne odcinki. Na przykład do Świeradowa, gdzie chce reaktywować pociągi.

– Nieczynną obecnie linią nr 283 zarządza PKP PLK, a nieruchomości w jej obrębie są własnością PKP S.A. Jako samorząd województwa złożyliśmy niezbędne do przejęcia linii dokumenty w obu państwowych instytucjach kolejowych. Aby linia została przekazana samorządowi Dolnego Śląska, PKP PLK i PKP SA muszą wypracować między sobą kwestie formalno-prawne, a następnie zgodę na przekazanie linii na własność samorządowi musi wydać minister infrastruktury – powiedział marszałek Dolnego Śląska Cezary Przybylski. Obecnie na linii PKP PLK ustaliły prędkość 0 km/h. Oznacza to, że po linii nie mogą odbywać się przewozy inne niż za specjalną zgodą zarządcy. Część torowiska uległa już niestety dewastacji.

Marszałek oczekuje, że przejęcie linii przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei będzie miało miejsce "w bliskiej przyszłości". Samorząd przedstawił też alternatywną propozycję przejęcia od PKP PLK zarządzanie linią nr 283, na zasadach podobnych do dzierżawy, aby już w najbliższym czasie rozpocząć przygotowanie jej do rewitalizacji. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że podobne rozwiązanie urząd chce zaproponować dla linii z Kłodzka do Lądka-Zdroju i Stronia, gdzie wydzielenie majątku PKP PLK i PKP SA ciągnie się już drugi rok.

Linia do Lwówka jest jedną z piękniejszych w Polsce. Najpiękniejszym obiektem na linii jest most nad Jeziorem Pilchowickim, o którym bardzo szeroko rozpisywaliśmy się w ubiegłym roku. Zabytkowy obiekt miał być wysadzony na potrzeby kręcenia ujęć do filmu Mission: Impossible z Tomem Cruise'm.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy trudny dla branży 2020 rok. Szczególną uwagę skierowaliśmy na liderów rynku: PKP SA, Budimex, Siemens Mobility, Polregio czy PKP Energetykę. W dziale pasażer analizujemy, co stało się w województwie kujawsko-pomorskim i jaka jest przyszłość kolei w Płocku. Rozmawiamy również z nową dyrektor ZTM w Warszawie. Eksperci opisali dla Czytelników system SCADA w PKP Energetyka i wszystkie aspekty wprowadzania nowego systemu napięcia 25 kV na polskiej sieci kolejowej. Nie zapominamy o wielkich pieniądzach w Krajowym Planie Odbudowy, niespełnionych zapowiedziach obniżenia stawek dostępu i nowej, wielkiej umowie PSC dla PKP Intercity.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5