Dolnośląska Służba Dróg i Kolei właśnie ogłosiła kolejny przetarg związany z linią kolejową 318, na odcinku od Bielawy Zachodniej do Srebrnej Góry. Zamówienie dotyczy inwentaryzacji linii oraz opracowania projektu wykonawczego. Zgodnie z dokumentacją, na linii miałoby kursować 8 par pociągów na dobę.
Samorząd Dolnego Śląska od wielu miesięcy próbuje ruszyć do przodu z odbudową fragmentu linii kolejowej 318, z Bielawy Zachodniej do Srebrnej Góry. Linia została przejęta przez władze regionu
pod koniec 2019 roku, a przetarg na prace przygotowawcze oraz dokumentację techniczną
został ogłoszony w maju 2021 roku. W postępowaniu złożono dwie oferty, które
znacznie przekroczyły budżet zamawiającego co skutkowało tym, iż przetargu nie udało się rozstrzygnąć. Drugą próbę
podjęto pod koniec zeszłego roku, a zamówienie dotyczyło stworzenia dokumentacji projektowej dla odbudowy tej linii. Tutaj także nie udało się go rozstrzygnąć pozytywnie. Teraz przyszedł czas na trzecie podejście.
Inwentaryzacja i projekt wykonawczy
Ogłoszony właśnie przetarg dotyczy inwentaryzacji stanu linii kolejowej 318 wraz z wykonaniem zaleceń remontowych, które obejmą projekt wykonawczy oraz wstępny kosztorys dla tego zadania. Prace projektowe mają objąć odcinek linii od Bielawy Zachodniej do Srebrnej Góry.
W zakres dokumentów mają wejść m. in. opis profilu linii, spis obiektów inżynierskich z zaleceniami remontowymi i kosztorysem wstępnym, inwentaryzacja istniejących przejazdów kolejowych wraz z zaleceniami i wstępnym kosztorysem, przy założeniu, że trasą będzie kursować 8 par pociągów na dobę. Ponadto kosztorys dla całkowitej wymiany toru wraz z całą infrastrukturą okołotorową, opis przystanków i stacji (Bielawa Nowa, Ostroszowice, Grodziszcze, Jemna, Srebrna Góra), a także dokumentację Urządzeń Sterowania Ruchem Kolejowym (USRK) oraz całkowity kosztorys wraz z projektem wykonawczym dla tej linii.
Będą urządzenia SRK
Dokumentacja USRK należy opracować dla dwóch odcinków, a więc Dzierżoniów Śląski – Bielawa Zachodnia, oraz Bielawa Zachodnia – Srebrna Góra. Odcinek od Dzierżoniowa do Bielawy jest jednocześnie linią kolejową 341. DSDiK planuje, że na całej długości omawianego odcinka, a więc od Dzierżoniowa aż do Bielawy, sterowanie ma się odbywać z nastawni w Dzierżoniowie Śląskim. Opracowany projekt ma umożliwić prowadzenie pociągów z jednakową prędkością na całym odcinku trasy.
Obecnie pociągi kursują tylko linią 341,
do Bielawy Zachodniej, która jest przykładem udanej rewitalizacji z ostatnich lat. Pociągi wróciły tam w 2019 roku. Linia 318 na odcinku objętym przetargiem praktycznie nie istnieje, ponieważ torowisko zostało rozebrane, a pociągi przestały dojeżdżać do Srebrnej Góry już w 1977 roku. Pod znakiem zapytania stoi potencjał tej linii, ponieważ na jej trasie nie ma dużych ośrodków miejskich, a jedynym potencjalnym celem podróży jest twierdza w Srebrnej Górze. Pytanie, czy warto jest odbudowywać linię kolejową, która na pierwszy rzut oka ma potencjał głównie turystyczny? Czy tańszą i szybszą opcją nie byłoby uruchomienie komunikacji autobusowej?
Cena i doświadczenie
Czas wykonania zamówienia to 4 miesiące od podpisania umowy. Startować mogą podmioty, które w przeciągu ostatnich 7 lat wykonały co najmniej jedno zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji technicznej dla odbudowy / rewitalizacji / modernizacji bądź budowy linii kolejowej z minimum trzema stacjami. Oferty można składać do 8 marca bieżącego roku, a o wyborze zadecydują kryteria ceny - 60% oraz doświadczenia osób, które są skierowane do realizacji zamówienia - 40%.