Partnerzy serwisu:
Pasażer

Dolny Śląsk walczy o kolej do Srebrnej Góry

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-02-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Dolny Śląsk walczy o kolej do Srebrnej Góry
fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei właśnie ogłosiła kolejny przetarg związany z linią kolejową 318, na odcinku od Bielawy Zachodniej do Srebrnej Góry. Zamówienie dotyczy inwentaryzacji linii oraz opracowania projektu wykonawczego. Zgodnie z dokumentacją, na linii miałoby kursować 8 par pociągów na dobę.

Samorząd Dolnego Śląska od wielu miesięcy próbuje ruszyć do przodu z odbudową fragmentu linii kolejowej 318, z Bielawy Zachodniej do Srebrnej Góry. Linia została przejęta przez władze regionu pod koniec 2019 roku, a przetarg na prace przygotowawcze oraz dokumentację techniczną został ogłoszony w maju 2021 roku. W postępowaniu złożono dwie oferty, które znacznie przekroczyły budżet zamawiającego co skutkowało tym, iż przetargu nie udało się rozstrzygnąć. Drugą próbę podjęto pod koniec zeszłego roku, a zamówienie dotyczyło stworzenia dokumentacji projektowej dla odbudowy tej linii. Tutaj także nie udało się go rozstrzygnąć pozytywnie. Teraz przyszedł czas na trzecie podejście.

Inwentaryzacja i projekt wykonawczy

Ogłoszony właśnie przetarg dotyczy inwentaryzacji stanu linii kolejowej 318 wraz z wykonaniem zaleceń remontowych, które obejmą projekt wykonawczy oraz wstępny kosztorys dla tego zadania. Prace projektowe mają objąć odcinek linii od Bielawy Zachodniej do Srebrnej Góry.

W zakres dokumentów mają wejść m. in. opis profilu linii, spis obiektów inżynierskich z zaleceniami remontowymi i kosztorysem wstępnym, inwentaryzacja istniejących przejazdów kolejowych wraz z zaleceniami i wstępnym kosztorysem, przy założeniu, że trasą będzie kursować 8 par pociągów na dobę. Ponadto kosztorys dla całkowitej wymiany toru wraz z całą infrastrukturą okołotorową, opis przystanków i stacji (Bielawa Nowa, Ostroszowice, Grodziszcze, Jemna, Srebrna Góra), a także dokumentację Urządzeń Sterowania Ruchem Kolejowym (USRK) oraz całkowity kosztorys wraz z projektem wykonawczym dla tej linii.

Będą urządzenia SRK

Dokumentacja USRK należy opracować dla dwóch odcinków, a więc Dzierżoniów Śląski – Bielawa Zachodnia, oraz Bielawa Zachodnia – Srebrna Góra. Odcinek od Dzierżoniowa do Bielawy jest jednocześnie linią kolejową 341. DSDiK planuje, że na całej długości omawianego odcinka, a więc od Dzierżoniowa aż do Bielawy, sterowanie ma się odbywać z nastawni w Dzierżoniowie Śląskim. Opracowany projekt ma umożliwić prowadzenie pociągów z jednakową prędkością na całym odcinku trasy.

Obecnie pociągi kursują tylko linią 341, do Bielawy Zachodniej, która jest przykładem udanej rewitalizacji z ostatnich lat. Pociągi wróciły tam w 2019 roku. Linia 318 na odcinku objętym przetargiem praktycznie nie istnieje, ponieważ torowisko zostało rozebrane, a pociągi przestały dojeżdżać do Srebrnej Góry już w 1977 roku. Pod znakiem zapytania stoi potencjał tej linii, ponieważ na jej trasie nie ma dużych ośrodków miejskich, a jedynym potencjalnym celem podróży jest twierdza w Srebrnej Górze. Pytanie, czy warto jest odbudowywać linię kolejową, która na pierwszy rzut oka ma potencjał głównie turystyczny? Czy tańszą i szybszą opcją nie byłoby uruchomienie komunikacji autobusowej?

Cena i doświadczenie

Czas wykonania zamówienia to 4 miesiące od podpisania umowy. Startować mogą podmioty, które w przeciągu ostatnich 7 lat wykonały co najmniej jedno zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji technicznej dla odbudowy / rewitalizacji / modernizacji bądź budowy linii kolejowej z minimum trzema stacjami. Oferty można składać do 8 marca bieżącego roku, a o wyborze zadecydują kryteria ceny - 60% oraz doświadczenia osób, które są skierowane do realizacji zamówienia - 40%.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

DSDiK przejęła linię ze Strzegomia do Marciszowa

Infrastruktura

DSDiK przejęła linię ze Strzegomia do Marciszowa

Jakub Rösler 22 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

DSDiK przejęła linię ze Strzegomia do Marciszowa

Infrastruktura

DSDiK przejęła linię ze Strzegomia do Marciszowa

Jakub Rösler 22 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5