Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dolny Śląsk: Pociągi do Stronia Śląskiego pojadą w 2026 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dolny Śląsk: Pociągi do Stronia Śląskiego pojadą w 2026 roku
Fot. Jacek Rzodkiewicz, Dworce kolejoweWyremontowany dworzec kolejowy w Lądku-Zdroju
Dolny Śląsk zapowiada rychły przetarg na rewitalizację linii kolejowej nr 322, z Kłodzka do Lądka-Zdroju i Stronia Śląskiego. Pociągi mają pojechać do obu kurortów już w 2026 roku, choć zależy to od kilku czynników. Województwo chce sfinansować inwestycje z własnego budżetu a także ze środków unijnych.

Województwo dolnośląskie od wielu lat dąży do rewitalizacji linii kolejowej nr 322 i przywrócenia na niej regularnych kursów pociągów. Do tej pory na przeszkodzie stały głównie względy formalne - województwo chciało przejąć linię na własność (tak jak uczyniło to z innymi liniami lokalnymi), lecz nie było to możliwe z powodu kwestii własnościowych na styku PKP PLK i PKP S.A. Ostatecznie samorząd przejął więc linię nr 322 (oraz spory fragment linii nr 283) w zarząd na 30 lat, licząc na to, że taki okres pozwoli uporządkować kwestie własnościowe i docelowo przejąć oba odcinki na własność.

Przetarg na rewitalizację linii ma być wkrótce

Zgodnie z informacjami w mediach DSDiK planowała ogłoszenie przetargu na to zadanie jeszcze w sierpniu tego roku, natomiast jak na razie postępowanie nie zostało jeszcze wszczęte. Michał Nowakowski, rzecznik prasowy dolnośląskiego samorządu mówi nam, że inwestycja ma już gotowy Program Funkcjonalno-Użytkowy, a przetarg zostanie ogłoszony “niezwłocznie” po otrzymaniu wymaganej decyzji odnośnie zgody na wycinkę drzew.

Rewitalizowana trasa ma mieć charakter spalinowy i to mimo faktu, że Koleje Dolnośląskie jak na razie nie powiększyły swojego parku taborowego o nowe pociągi do obsługi linii niezelektryfikowanych, a które są bardzo potrzebne. Przewoźnik ma do końca tego roku w końcu odebrać dwa zmodernizowane Kolzamy, których naprawa przeciągnęła się w czasie. Michał Nowakowski przypomina też, że spółka planuje niedługo zakupy kolejnych pojazdów spalinowych.

Pociągi w Stroniu nieco bliżej centrum

Rzecznika prasowego dolnośląskiego samorządu zapytaliśmy również o to, czy planowana rewitalizacja trasy obejmie modyfikację jej przebiegu, a także zbliżenie przystanków bliżej centrów Lądka oraz Stronia Śląskiego.

– Odbudowujemy linie, które pozostawały nieczynne przez wiele lat. Ich rewitalizacja przebiega w korytarzu dawnego śladu. W górskim rejonie Lądka-Zdroju nie ma możliwości łatwej zmiany przebiegu trasy z uwagi na specyfikę terenu, jego silne zagospodarowanie. W odróżnieniu od historycznej lokalizacji, możliwe będzie przybliżenie peronu do końca linii w Stroniu Śląskim z uwagi na planowaną obsługę linii przy pomocy pociągów zespolonych (wobec składów wagonowych eksploatowanych do końca prowadzenia ruchu w roku 2004). Daje to przybliżenie o około 250 metrów do centrum. Choć pozornie niewiele, daje to około 4-5 minut krótsze dojście, co w skali codziennych dojazdów jest ważne i istotne – zauważa Nowakowski.

Usłyszeliśmy też zapewnienie, że w ramach inwestycji ma nastąpić analiza historycznych lokalizacji przystanków kolejowych i ich ewentualne przystosowanie do nowej sieci osadniczej oraz aktualnych potrzeb mieszkańców – Liczba przystanków i ich szczegółowa lokalizacja jest obecnie przedmiotem końcowych analiz – mówi rzecznik dolnośląskiego marszałka.

Konieczna współpraca z PKP PLK

Ważną częścią tego zadania musi być także ścisła współpraca z PKP PLK, które ciągle zarządzają odcinkiem linii nr 322 pomiędzy Kłodzkiem Nowym a Ołdrzychowicami Kłodzkimi gdzie prowadzony jest regularny ruch pociągów towarowych. Czy w ramach inwestycji samorządu krajowy zarządca infrastruktury wyremontuje “swój” odcinek linii kolejowej nr 322?

– Prowadzony przez samorząd województwa program rewitalizacji kolejowych zawsze wiąże się ze współpracą z zarządca krajowej sieci kolejowej PKP SA i PKP PLK oraz z samorządami lokalnymi. Kwestia ta jest obecnie przedmiotem wzajemnych ustaleń między Województwem Dolnośląskim a PKP PLK. Jako rozwiązanie optymalne wskazywane przez nas dotychczas było również przywrócenie posterunku Krosnowice Kłodzkie w celu wydłużenia odcinka dwutorowego zwiększającego elastyczność prowadzenia ruchu na odcinku do Międzylesia i Stronia Śląskiego (według funkcjonalności zbliżonej do układu istniejącego do lat 90. XX wieku) – odpowiada Michał Nowakowski.

Pociągi już w 2026 roku?

Środki na rewitalizację linii mają pochodzić z budżetu województwa oraz nowego regionalnego programu unijnego, natomiast województwo chciałoby, żeby pociągi ruszyły do Stronia i Lądka już w 2026 roku.

– Uruchomienie pociągów planowane jest na 2026 r., w koordynacji z procedurami administracyjnymi, potrzebnymi m.in. dla zmian lokalizacji przystanków oraz przeprowadzenia prac na odcinku w zarządzie PLK – mówi przedstawiciel samorządu.

Warto przypomnieć, że na trasie z Kłodzka do Stronia Śląskiego Koleje Dolnośląskie uruchomiły “kolejowe autobusy”, które na jednym bilecie umożliwiają podróż do Lądka czy Stronia z Wrocławia i innych stacji w kraju. Michał Nowakowski mówi, że województwo jest bardzo zadowolone z wprowadzonego rozwiązania, natomiast w tym momencie nie ma możliwości rozbudowy oferty (wynoszącej teraz siedem par autobusów) bez wprowadzenia do rozkładu drugiego autobusu. Obecnie bowiem kursy są realizowane za pomocą jednego pojazdu kursującego do i z Kłodzka.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5