Władze województwa dolnośląskiego postanowiły się odnieść do wczorajszego stanowiska Polregio w sprawie przejęcia obsługi "Nadodrzanki" przez Koleje Dolnośląskie, co będzie miało miejsce w grudniu tego roku. Publikujemy je w całości poniżej.
Trwa zamieszanie związane z
przejęciem obsługi linii kolejowej 273, popularnej "Nadodrzanki", przez Koleje Dolnośląskie, co ma mieć miejsce w grudniu bieżącego roku. Wczoraj, 6 kwietnia, oświadczenie w tej sprawie wystosowało Polregio. Można
je znaleźć tutaj. Natomiast dziś publikujemy stanowisko władz województwa dolnośląskiego, które jest odpowiedzią na pismo Polregio. Otrzymaliśmy je od rzecznika prasowego urzędu marszałkowskiego, Michała Nowakowskiego.
"Samorząd Województwa Dolnośląskiego przykłada ogromną uwagę do rozwoju kolei na Dolnym Śląsku – kolei nowoczesnej, dostępnej dla Dolnoślązaków, komfortowej i docierającej do miast i miejscowości na terenie całego Dolnego Śląska. Mając za priorytet dobro pasażerów tworzymy kolej, na którą mieszkańcy regionu mogą codziennie liczyć. Obsługę linii kolejowych na Dolnym Śląsku realizuje dwóch przewoźników - Polregio oraz Koleje Dolnośląskie.
Samorząd Województwa Dolnośląskiego jest akcjonariuszem posiadającym jedynie około 3,6% akcji w spółce Polregio. Jako Samorząd Województwa wykupujemy u przewoźnika – na podstawie zawartej wieloletniej umowy – usługę pasażerskich przewozów kolejowych na określonych liniach kolejowych na terenie Dolnego Śląska. Umowa jasno zobowiązuje Polregio do stabilnego funkcjonowania, punktualności i angażowania odpowiedniej liczby taboru oraz organizowania komunikacji zastępczej każdorazowo za odwołany pociąg.
Niestety, te elementarne wymagania stawiane przewoźnikowi Polregio nie są spełniane. Przewoźnik Polregio jest również w swoich usługach drogi. Usługi Kolei Dolnośląskich – w pełni samorządowego przewoźnika - są dwukrotnie tańsze, a oferowana pasażerom jakość pociągów i dostępnych dla pasażerów udogodnień (tj. klimatyzacja, wifi, informacja pasażerska) jest nieporównywalnie wyższa i przystająca do wymagań kolei XXI wieku.
Koleje Dolnośląskie z roku na rok, bardzo mocno inwestując rozwinęły swój tabor. Dysponują obecnie nowoczesnymi, komfortowymi, schludnymi pociągami, godnymi przewożenia pasażerów. Średnia wieku pociągów KD to ok. 7 lat, pociągów Polregio ponad 30 lat.
Do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego regularnie wpływają skargi i uwagi do funkcjonowania POLREGIO. Dotyczą one notorycznie odwoływanych pociągów – co powoduje ogromne wzburzenie mieszkańców Dolnego Śląska, których Polregio pozbawia możliwości dotarcia pociągiem na czas do miejsc pracy, szkoły czy gwarantując powrót do domu. 880 odwołanych pociągów Polregio w 2022 roku zaburza funkcjonowanie transportu kolejowego w regionie, uniemożliwiając wielu Dolnoślązakom codzienne przemieszczanie się po województwie. Wpływają do nas również liczne zastrzeżenia wobec standardów przejazdów Polregio, odnoszące się do utrzymania czystości pociągów tak wewnątrz jak i na zewnątrz. Niezależnie od wieku taboru przewoźnik zawsze musi dbać o to, żeby pociągi były czyste i niezamalowane graffiti. Koleje Dolnośląskie mierzą się z podobnymi problemami, z którymi sobie radzą. Polregio niestety zawodzi.
Nieprawdą jest sformułowanie, że Polregio realizuje przewozy na Linii Nadodrzańskiej w drodze wygranego przetargu. Linia Nadodrzańska obsługiwana była przez Polregio, a obecnie jest obsługiwana wspólnie przez Polregio oraz Koleje Dolnośląskie na podstawie bezpośredniego powierzenia obsługi linii przez Województwo Dolnośląskie.
Dotychczasowe doświadczenia naszej współpracy z Polregio, jakość przewozów tej spółki, ale również stanowcze oczekiwania mieszkańców, którzy chcą tej zmiany, są dla nas istotne i są podstawą decyzji o powierzeniu obsługi całej linii Nadodrzańskiej do pełnej realizacji Kolejom Dolnośląskim. Obsługę Szlaku Nadodrzańskiego Koleje Dolnośląskie zrealizują za połowę dotychczasowej ceny, którą oferowało Polregio. Mieszkańcy, którzy korzystają z linii kolejowej Wrocław – Wołów – Ścinawa – Głogów na Zieloną Górę od grudnia 2023 roku pojadą KD. Już dzisiaj ta informacja spotyka się z ogromnym zadowoleniem i oczekiwaniem pasażerów.
Trzymamy kciuki za rozwój Polregio, mamy duży szacunek do ludzi pracujących w tej Spółce. Z otwartością rozmawialiśmy ze Związkami Zawodowymi Spółki. Uważamy, że swoje postulaty powinni kierować przede wszystkim do właściwego adresata – zarządu spółki Polregio. Przede wszystkim te odnoszące się do unowocześnienia oraz zwiększenia ilości taboru.
Jeśli Polregio będzie oferować pasażerom konkurencyjną wobec Kolei Dolnośląskich jakość podróżowania pociągiem, a finansującemu przewozy na Dolnym Śląsku Organizatorowi zaproponuje konkurencyjne stawki za tzw. pociągokilometr – będziemy mogli myśleć o rozszerzeniu współpracy z przewoźnikiem. Obecne warunki obsługi przewozów w regionie określa zawarta z Polregio umowa wieloletnia, która została przez Spółkę podpisana blisko trzy lata temu.
Jednak, dla pasażerów jakość i dostępność pociągów ważna jest dzisiaj, a nie w przyszłości. Polregio natomiast powinno zapracować na zaufanie dolnośląskich pasażerów. Rolą organizatora przewozów – Samorządu Województwa – jest tworzenie dla pasażerów jak najlepszych warunków do korzystania z pociągów właśnie dzisiaj."