PKP PLK podpisały umowę z PORR na modernizację dwóch odcinków linii 274. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie jadące przez Wałbrzych i na zachód od niego mają znacząco przyspieszyć. Przewidziano też wydłużenie torów stacyjnych.
Było to jedno z dłuższych postępowań prowadzonych przez zarządcę infrastruktury. Przetarg ogłoszono 27 stycznia 2023 r. Choć już w marcu ubiegłego roku informowaliśmy, że
PORR jest bliski uzyskania kontraktu, a oficjalnie zwycięzcę wybrano 31 maja 2023 r. – umowę zawarto dopiero pod koniec ubiegłego miesiąca.
Jedynym kryterium wyboru wykonawcy była cena. Inwestor zamierzał przeznaczyć na zamówienie maksymalnie 205 mln zł brutto. Wartość zwycięskiej oferty wynosi 153,56 mln zł brutto (124,85 mln zł netto), co oznacza duże oszczędności. Rezultat ten udało się uzyskać bez aukcji elektronicznej – również propozycje pozostałych siedmiu oferentów mieściły się w kosztorysie. Podwykonawcą PORR ma być firma LWZ, która na etapie składania ofert zamierzała utworzyć konsorcjum z innym oferentem – Infrakol.
Inwestycja będzie realizowana na dwóch krótkich odcinkach: Wałbrzych Miasto – Wałbrzych Fabryczny (4,7 km) i Sędzisław – Marciszów (6,2 km). Jej cel to podniesienie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich z obecnych 50-60 do 100 km/h na pierwszym z wymienionych fragmentów i ze 100 do 120 km/h (wartość zgodna z prędkością konstrukcyjną linii) na drugim. Liczne dziś ograniczenia prędkości mają zostać zlikwidowane. Przewidziano też wydłużenie peronów do 300 m oraz przystosowanie torów stacyjnych do przyjmowania składów o długości 600 m.
W ubiegłym tygodniu PORR ukończył inną ważną inwestycję na linii 274 – poszerzenie
tunelu pod Górą Tunelową w Trzcińsku. Dzięki wykorzystaniu zastosowanej po raz pierwszy w Polsce technologii prace wykonano
bez wstrzymywania ruchu pociągów.