Duże zmiany w rozkładzie jazdy szykują się od grudnia br. na Dolnym Śląsku. Zwiększy się m.in. liczba bezpośrednich pociągów z Wrocławia do Szklarskiej Poręby, pojawią się też bezpośrednie pociągi łączące Jelenią Górę z Zieloną Górą i Nysą.
Wojciech Zdanowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego poinformował „Rynek Kolejowy”, że przewoźnicy (PR i KD) do tej pory nie przekazali do UMWD przyszłego ostatecznego rozkładu jazdy, który wchodzi w życie w grudniu br. Natomiast z pierwotnych założeń, które przedstawił „Rynkowi Kolejowemu” Wojciech Zdanowski, wynika, że zmian będzie dużo.
Szklarska Poręba, Gryfów Śląski, Nysa…
– Plan połączeń jest wynikiem kompromisu pomiędzy potrzebami transportowymi Mieszkańców a ograniczeniami związanymi z modernizowaną infrastrukturą i możliwościami finansowymi Województwa. W związku ze zwiększającą się frekwencją podróżnych na ciągach Wrocław – Legnica – Bolesławiec oraz Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Szklarska Poręba zwiększono liczbę połączeń oraz wprowadzono pociągi przyspieszone. Na tym ostatnim większość pociągów będzie obsługiwana przez EZT „Impuls” spółki Koleje Dolnośląskie. Wprowadzono nowe połączenia bezpośrednie w relacjach Wrocław – Szklarska Poręba, Wrocław – Zgorzelec, Wrocław – Gryfów Śląski, Wrocław – Nysa, Jelenia Góra – Poznań oraz Jelenia Góra – Zielona Góra [„RK” informował już pół roku temu, że szykowane jest od grudnia uruchomienie takich pociągów – red.]. Do zapewniającego w weekendy połączenie Wrocławia z ośrodkami turystycznymi pociągu „Szrenica” do Szklarskiej Poręby dołączą pociągi do Międzylesia oraz do Jeleniej Góry przez Legnicę, Lwówek Śląski – informuje Wojciech Zdanowski.
Przedstawiciel UMWD dodał też, że ze względu na zły stan infrastruktury PLK, na odcinkach Grabowno Wielkie – Krotoszyn oraz Jelenia Góra – Lwówek Śląski zaplanowano jedynie po 1 parze pociągów, kursujących w okresie szczytów przewozowych lub w weekendy. Należy przypomnieć, że Koleje Dolnośląskie już wcześniej sygnalizowały, że na trasie do Lwówka może nastąpić od grudnia 2014 r. ograniczenie liczby pociągów ze względu na zły stan infrastruktury, a jednocześnie planowane jest wprowadzenie od nowego rozkładu pociągu „turystycznego” łączącego Wrocław z Jelenią Górą, trasą przez Legnicę i Lwówek. KD wspominały też o zamiarze wprowadzenia od grudnia, w miejsce pozostałych pociągów, zastępczych autobusów do Lwówka. Wojciech Zdanowski w przekazanej nam informacji nie odniósł się do tej kwestii.
Pociągi do Trutnova będą jeszcze negocjowane
Jeśli chodzi o godziny kursowania pociągów na Dolnym Śląsku w nowym rozkładzie, to Wojciech Zdanowski poinformował, iż z informacji uzyskanych od przewoźników wynika, iż opracowywany przez PKP PLK Roczny Rozkład Jazdy będzie bardzo zbliżony do obecnego (różnice będą wynosić do 10 minut). – Zmiany godzin kursowania i relacji pociągów na liniach „stykowych” są spowodowane uzgodnieniami z organizatorami z sąsiednich województw. Wzorem lat ubiegłych planujemy uruchomić 3 pary sezonowych pociągów do Trutnova kursujących w weekendy, których rozkład jazdy nie został ujęty w planie połączeń ze względu na trwające uzgodnienia z przewoźnikiem po stronie czeskiej – dodaje Wojciech Zdanowski.