Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dolnośląskie: Środkowy odcinek linii 283 z niewielkim ruchem towarowym

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
05-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dolnośląskie: Środkowy odcinek linii 283 z niewielkim ruchem towarowym
fot. Px4, Łukasz Łukomski, Public Domain, commons.wikimedia.orgStacja Zebrzydowa
Przyszłość poszczególnych odcinków linii nr 283 Jelenia Góra – Żagań przedstawia się w odmiennych barwach. Jej początkowy fragment do Lwówka Śląskiego ma wkrótce znów służyć pasażerom, a końcowy – od stacji Zebrzydowa do Żagania – obsłuży transporty wojskowe. Rola trasy Lwówek – Zebrzydowa pozostaje zaś niewielka.

Od lat 90. XX w. linia kolejowa nr 283 Jelenia Góra – Żagań istotnie straciła na znaczeniu. Ruch pasażerski był stopniowo wycofywany z kolejnych odcinków dawnego międzyregionalnego ciągu, a przewoźnicy towarowi uruchamiali pociągi tylko na wybranych szlakach. Torowisko na fragmencie leżącym w większości na terenie województwa lubuskiego zostało zaś fizycznie rozebrane.

PLK wciąż prowadzą prace utrzymaniowe

Ostatnie lata przyniosły pewien przełom. Z jednej strony województwo dolnośląskie przejęło infrastrukturę pomiędzy Jelenią Górą a Lwówkiem Śląskim i zapowiedziało jej remont, który ma umożliwić wznowienie obsługi pasażerskiej z dobrym czasem przejazdu. Z drugiej rosnące potrzeby logistyczne wojska doprowadziły do decyzji o remoncie i odbudowie zlikwidowanego torowiska pomiędzy Zebrzydową a Żaganiem. Wkrótce rozpoczną się roboty budowlane, które doprowadzą do odtworzenia przynajmniej ruchu towarowego.

Dotychczas nie pojawiły się natomiast żadne konkretne plany szerszego wykorzystania środkowego fragmentu Lwówek Śląski – Zebrzydowa. Jak zapewnia krajowy zarządca infrastruktury, pozostaje on częściowo przejezdny. – Zakres prac naszych zespołów obejmuje bieżące roboty utrzymaniowe dla ruchu pociągów towarowych z Zebrzydowy do Niwnic i do Rakowic – mówi Marta Pabiańska z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Część trasy trwale wyłączona z użytku

Krótki fragment pomiędzy Lwówkiem Śląskim a Rakowicami jest zaś nieużywany. Dla ruchu pasażerskiego nieczynna pozostaje zaś cała linia nr 283. – Ostatni pociąg relacji Jelenia Góra – Zebrzydowa przejechał 11 grudnia 2016 r. – przypomina nasza rozmówczyni.

Podkreśla ona także, że część trasy pomiędzy Jelenią Górą a Lwówkiem została przekazana przez PKP PLK województwu dolnośląskiemu we wrześniu 2023 r. – Umowa została zawarta na okres 30 lat – wskazuje przedstawicielka Polskich Linii Kolejowych. Linią na jej początkowym odcinku zarządza aktualnie Dolnośląska Służba Dróg i Kolei.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5