- Scenariusze zmian w Przewozach Regionalnych muszą brać pod uwagę obecne regulacje ustawowe w zakresie publicznego transportu zbiorowego oraz różne koncepcje funkcjonowania rynku przewozów regionalnych – zwraca uwagę Wojciech Świnder, dyrektor Wydziału Transportu Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Sukcesywnie prezentujemy na portalu Rynku Kolejowego stanowiska przedstawicieli kolejnych samorządów wojewódzkich w związku z decyzją Ministerstwa Finansów, które odmówiło zabezpieczenia w przyszłorocznym budżecie, w rezerwie celowej kwoty 1,2 mld zł na restrukturyzację Przewozów Regionalnych, tłumacząc to brakiem przygotowania przez samorządy wojewódzkie szczegółowego planu restrukturyzacji PR. Pytamy samorządowców m.in. o to, czy decyzja MF może przełożyć się na bieżące funkcjonowanie PR i jakie mogą być dalsze scenariusze zmian w spółce.
Rynek Kolejowy: Czy strona samorządowa ma nadzieję na zmianę decyzji resortu finansów?
Wojciech Świnder: Ministerstwo Finansów uzależniło zarezerwowanie w budżecie państwa środków na wsparcie działań restrukturyzacyjnych spółki Przewozy Regionalne od przedstawienia przez samorządy województw programu działań restrukturyzacyjnych. W związku z tym ponowne rozpatrzenie wniosku Ministra Transportu o zabezpieczenie tych środków powinno być możliwe po przedstawieniu ostatecznego planu restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne. Ministerstwo Finansów jest organem niezależnym, w związku z czym samorządy województw mają ograniczony wpływ na jego decyzje.
RK: Czy decyzja MF może przełożyć się na problemy z bieżącym funkcjonowaniem PR? Czy, biorąc pod uwagę, że środki z MF miały być przeznaczone m.in. na restrukturyzację długu, nie obawia się Pan, że może w najbliższym czasie wystąpić problem np. z płynnością finansową spółki?
WŚ: Za bieżącą działalność spółki odpowiada jej zarząd. Województwo Dolnośląskie we współpracy z pozostałymi właścicielami spółki oraz jej zarządem będzie podejmować działania mające na celu pozyskanie dodatkowych środków z budżetu państwa. Województwo Dolnośląskie, mając na względzie art. 15 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, podpisało ze spółką Przewozy Regionalne umowę o świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego, wojewódzkich przewozów pasażerskich realizowanych w terminie od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. Rekompensata wypłacana przewoźnikowi na podstawie zawartej umowy bilansuje deficyt przewozów objętych umową. Dodatkowo Województwo Dolnośląskie zobowiązało się do przekazania spółce środków finansowych - rozsądnego zysku [zgodnie z definicją określoną w Rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego, mianem „rozsądnego zysku” określa się „stopę zwrotu z kapitału, która w danym państwie członkowskim uznawana jest za normalną dla tego sektora i w której uwzględniono ryzyko lub brak ryzyka ingerencji organu publicznego ponoszone przez podmiot świadczący usługi publiczne”].
RK: Czy decyzja MF stanowi krok w kierunku ogłoszenia upadłości Przewozów Regionalnych?
WŚ: Scenariusze zmian, regulujące relacje samorządów województw ze spółką Przewozy Regionalne, muszą brać pod uwagę przede wszystkim obecne regulacje ustawowe obowiązujące w zakresie publicznego transportu zbiorowego oraz różne koncepcje funkcjonowania rynku przewozów regionalnych. Województwo Dolnośląskie uzgadnia, podejmuje i będzie podejmować decyzje dotyczące działalności finansowej i restrukturyzacji finansowej spółki po dokonaniu szczegółowej analizy prawnej, wspólnie z pozostałymi właścicielami spółki Przewozy Regionalne.