Samorząd Województwa Dolnośląskiego przejął linie kolejowe nr 317 i 336 z Gryfowa Śląskiego do Świeradowa-Zdroju od PKP SA. Samorząd zapowiada, że przywróci ruch pasażerski w ciągu najbliższych dwóch lat – po wykonaniu niezbędnych prac rewitalizacyjnych.
Przejęcie linii zapowiedziano
pod koniec maja. Jak informuje urząd marszałkowski, formalności zostały dopełnione wczoraj (8 czerwca). Na mocy aktu notarialnego linie kolejowe przejęte zostały przez dolnośląski samorząd od spółki PKP SA.
Jak zapowiada samorząd, po rewitalizacji linie 317 i 336 będą prowadzić od czynnej stacji Gryfów Śląski, przez Mirsk, aż do uzdrowiska Świeradów-Zdrój. Całkowita długość trasy to 16,2 km. - Realizujemy nasz plan przejmowania i przywracania do życia linii kolejowych w regionie. Przykład zrewitalizowanej linii do Bielawy pokazuje jak bardzo oczekiwane wśród mieszkańców są nasze działania – mówi marszałek Cezary Przybylski cytowany w komunikacie.
Dwa lata rewitalizacji i 20 minut podróży
W grudniu ubiegłego roku Biuro Realizacji Inwestycji Loltech Inwestor zostało wybrane na wykonawcę studium wykonalności. Następnie Ministerstwo Infrastruktury wyraziło zgodę, by spółka PKP SA przekazała Województwu Dolnośląskiemu linie 317/336. Kolejnym krokiem ku odnowie regionalnego połączenia jest podpisanie aktu notarialnego, który oficjalnie potwierdza przynależność linii 317/336 do majątku Województwa Dolnośląskiego.
– To bardzo ważna trasa zarówno dla mieszkańców tego obszaru, jak i dla turystów korzystających z uzdrowisk w Świeradowie-Zdroju. Przywrócenie pasażerskich połączeń kolejowych na tej trasie przyczyni się do zwiększenia aktywności gospodarczej i społecznej regionu – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Szacowany przez województwo koszt rewitalizacji tej linii to około 50 mln zł. Po zakończeniu wszystkich prac i oddaniu linii do użytku trasę od stacji Gryfów Śląski do Świeradowa-Zdroju będzie można pokonać w niespełna 20 minut.
Krótka historia Kolei Gór Izerskich
Uroczyste otwarcie linii kolejowej z Gryfowa Śląskiego do Mirska odbyło się 1 listopada 1884 roku. Następnie, w 1909 roku, dodano odcinek z Mirska do Świeradowa-Zdroju. Ostatni pociąg na tej linii przejechał w połowie lat dziewięćdziesiątych.