– Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych jest konieczna, ale na zasadach jasnych i korzystnych dla obu stron. Z tego względu Samorząd Województwa Dolnośląskiego nie dopuszcza możliwości podpisania porozumienia w kształcie zaproponowanym przez PR – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Wojciech Zdanowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Dolnośląskiego.
Co więcej, dyrektor zdradził, że władze woj. dolnośląskiego zaczynają poważnie myśleć o całkowitej rezygnacji z usług PR i powierzeniu 100% zadań przewozowych Kolejom Dolnośląskim.
Dwa tygodnie temu doszło do podpisania porozumienia, które ma doprowadzić do restrukturyzacji Przewozów Regionalnych poprzez interwencję Agencji Rozwoju Przemysłu i oddłużeniu PR. Porozumienie podpisali marszałkowie województw: mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego i opolskiego, po kilku dniach poinformowano, że zapisy porozumienia akceptują też władze woj. pomorskiego. Zgodę wydało zatem na razie 7 z 16 samorządów wojewódzkich (w tym dwa, mazowiecki i śląski, nie korzystający z usług PR – za wyjątkiem pojedynczych odcinków „stykowych”).
Plan opiera się na zapewnieniu rentowności PR poprzez głęboką restrukturyzację spółki oraz jej oddłużenie. Zakłada również wprowadzenie inwestora strategicznego, który będzie gwarantem wprowadzenia zmian w życie. Elementem programu restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne ma być zakup z pomocą środków unijnych 52 nowych pociągów w perspektywie 2014–2020.
Za dużo ryzyk przerzuconych na organizatora przewozów
Województwo Dolnośląskie patrzy na proponowane zapisy skrajnie sceptycznie. – Podpisanie porozumienia w tej formie jest niewątpliwie korzystne dla spółki Przewozy Regionalne, ale na samorządy wojewódzkie nakłada szereg kosztownych zobowiązań i ryzyk. Szczegółowe zapisy porozumienia nakładają na samorząd miedzy innymi konieczność zapłacenia „godziwego zysku” kilka razy większego niż to ma miejsce obecnie oraz wzięcie na siebie całości ryzyka związanego ze wzrostem kosztów usług przewozowych – mówi w rozmowie z „RK” Wojciech Zdanowski.
Dyrektor Departamentu Infrastruktury w UMWD nie ukrywa, że władze regionu poważnie myślą obecnie nad tym, by przekazać całość realizacji przewozów kolejowych spółce wojewódzkiej. Dodaje jednocześnie, że zdaniem włodarzy tego województwa zasadne byłoby jednak przynajmniej częściowy podział PR, zwłaszcza w przypadku tych województw, które posiadają innych przewoźników.
KD miały nie przejąć całości połączeń w regionie, ale zmienia się optyka
– Koleje Dolnośląskie obsługują dziś niecałe 50% przewozów w województwie. Do tej pory samorząd województwa nie planował powierzenia własnej spółce całości przewozów. Niestety stały wzrost kosztów świadczenia usług przewozowych przez spółkę Przewozy Regionalne wskazuje za zasadne przeanalizowanie takiej możliwości. Z punktu widzenia samorządu województwa, należy wypracować system, który zwiększy wydajność pracy spółki. Uważamy, że spółka powinna zostać zrestrukturyzowana i dostosowana do wielkości zadań przewozowych, które są jej powierzane. W opinii samorządu województwa, do dalszych prac powinien być również rekomendowany wariant restrukturyzacji, zakładający podział części majątku Przewozów Regionalnych przez województwa, gdzie funkcjonują przewoźnicy samorządowi oraz wyłączenie tych samorządów z grona udziałowców Przewozów Regionalnych – dodał Zdanowski.
Małopolska też sceptyczna
To jak na razie najbardziej sceptyczny głos ze szczebla samorządów wojewódzkich przeciwko zaproponowanej koncepcji zreformowania Przewozów Regionalnych. Swój sceptycyzm zgłosiły już także władze woj. małopolskiego i zachodniopomorskiego. Biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Woj. Małopolskiego na naszą prośbę sprecyzowało swoje wcześniejsze stanowisko, czemu władzom tego województwa nie podoba się zaproponowany model restrukturyzacji PR. Argumentacja jest podobna jak w przypadku przedstawiciela samorządu z Dolnego Śląska: za dużo ryzyk miałoby zostać przeniesione na wykonawcę.
– Zapisy w porozumieniu, do których Województwo Małopolskie ma wątpliwości, dotyczą m.in. zawarcia wieloletniej umowy na świadczenie usług publicznych, przejęcia pracowników oraz przeniesienia płatności kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej, energii elektrycznej i paliw na organizatora. Obecnie trwają negocjacje w tej sprawie – usłyszeliśmy w biurze prasowym UMWM.