Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Dolnośląskie: Jubileusz trasy kolejowej do Trzebnicy

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
18-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Koleje Dolnośląskie

Podziel się ze znajomymi:

Właśnie mija 15 lat od kiedy, po raz pierwszy w Polsce samorząd województwa przejął i wyremontował linię kolejową korzystając z własnych pieniędzy. W ten sposób po blisko dwóch dekadach kolej wróciła do Trzebnicy.

Gdy w całej Polsce decyzją zamykano tysiące kilometrów linii kolejowych, władze Dolnego Śląska miały inny pomysł. Po ustaleniach z rządem przejęto linię kolejową od stacji Wrocław Psie Pole do Trzebnicy, za własne pieniądze ją wyremontowano, by w 2009 roku przywrócić na niej - po 18 latach - regularne połączenia pasażerskie.

– Na Dolnym Śląsku rozpoczęliśmy modę na kolej. Ta linia z Wrocławia do Trzebnicy rozpoczęła realizowany do dziś plan rozbudowy sieci kolejowej w regionie. Przejmujemy nieużywane linie, remontujemy je, a następnie uruchamiamy połączenia naszego przewoźnika, Kolei Dolnośląskich – mówi Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego, odpowiedzialny w nim za kolej.

Recepta na korki? Pociąg

Trzebnica była kierunkiem idealnym: codziennie do Wrocławia wjeżdżały tysiące samochodów, a w ciągu starej drogi krajowej nr 5 wraz z kierowcami w ogromnym korkach czekali również pasażerowie licznych autobusów i busów. Wrocław był i jest miejscem nauki i pracy tysięcy mieszkańców powiatu trzebnickiego.

– Pamiętam, gdy ruch na linii kolejowej został wznowiony. Nagle dla tysięcy mieszkańców Trzebnicy i powiatu trzebnickiego dojazd do Wrocławia stał się dużo łatwiejszy, szybszy i bardziej komfortowy – wspomina Małgorzata Matusiak, starosta powiatu trzebnickiego. – Teraz, mieszkając w naszym pięknym powiecie mamy dostęp do korzyści, jakie niesie ze sobą metropolia taka jak Wrocław - dodaje.

Linia z dnia na dzień stała się przewozowym strzałem w dziesiątkę. Dziś żółto białe pociągi na dolnośląskich torach są powszednim widokiem, ale wówczas spółka dopiero zaczynała się rozwijać.

– Obserwujemy ogromny wzrost pasażerów na tej linii rok w rok. Wraz z zakupem nowych, hybrydowych pojazdów w ciągu ostatnich kilku lat skok liczby pasażerów przekroczył aż 60 proc. Co roku z tej linii korzysta blisko milion pasażerów. To pokazuje, jak ogromny potencjał drzemie w kolei – tłumaczy Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Kolej do Trzebnicy to precedens

Żaden urząd marszałkowski w Polsce nie dokonał tego wcześniej. Najpierw powołano zupełnie od podstaw własnego przewoźnika kolejowego. Później przejęto linię kolejową, wyremontowano i przywrócono na niej funkcjonowanie połączeń pasażerskich.

Po Trzebnicy wyremontowano, z własnych środków, linię od Szklarskiej Poręby do granicy z Czechami, linię do Bielawy, Świeradowa-Zdroju i Chocianowa. Na tym Dolny Śląsk nie ma zamiaru poprzestać. Jadąc po torach należących do samorządu województwa pociągi wrócą wkrótce do Karpacza, Stronia Śląskiego i Łagiewnik.

Pociągi wracają nie tylko do miejscowości, do których tory buduje samorząd województwa - połączenia przywracane są również dzięki rewitalizacji linii prowadzonych przez PKP PLK. Tylko w ostatnich pięciu latach wróciły połączenia pasażerskie dla ponad 200 tys. dolnoślązaków.

Modernizacja dalszych odcinków

– Moim celem jest wpięcie do sieci kolejowej kolejnych stolic powiatów na Dolnym Śląsku. A połączenia do Oławy, ma realizować najlepszy regionalny przewoźnik kolejowy w Polsce, Koleje Dolnośląskie – dodał Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego.

Na linii kolejowej do Złotoryi rozpoczęły się prace związane z modernizacją, co otworzy możliwość remontu dalej, w kierunku Lwówka Śląskiego.

Mieszkańcy Dolnego Śląska często korzystają z pociągów Kolei Dolnośląskich; średnia długość jednej podróży sięga 50 km, a każdy mieszkaniec regionu - uśredniając - korzysta rocznie z kolei kilkanaście razy w roku.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Newag przekazał 150 tysięcy złotych na powodzian z KD

Tabor i technika

Newag przekazał 150 tysięcy złotych na powodzian z KD

Michał Szymajda 11 października 2024

Koleje Dolnośląskie kupują nowe i używane spalinowe zespoły trakcyjne

Tabor i technika

To był hit Kolei Dolnośląskich. Co z wagonami rowerowymi?

Pasażer

Koleje Dolnośląskie będą miały 10 kolejnych Elfów

Tabor i technika

Dolnośląski Związek Piłki Nożnej pokazuje jak dojechać pociągiem na mecz

Pasażer

Zobacz również:

Newag przekazał 150 tysięcy złotych na powodzian z KD

Tabor i technika

Newag przekazał 150 tysięcy złotych na powodzian z KD

Michał Szymajda 11 października 2024

Koleje Dolnośląskie kupują nowe i używane spalinowe zespoły trakcyjne

Tabor i technika

To był hit Kolei Dolnośląskich. Co z wagonami rowerowymi?

Pasażer

Koleje Dolnośląskie będą miały 10 kolejnych Elfów

Tabor i technika

Dolnośląski Związek Piłki Nożnej pokazuje jak dojechać pociągiem na mecz

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5