Porr przebuduje dziewiętnastowieczny tunel kolejowy na ważnej linii nr 274 Wrocław - Jelenia Góra koło Trzcińska. Poznaliśmy szczegóły rozwiązań technicznych, które pozwolą przebudować obiekt bez zamykania linii kolejowej.
Portal "Rynku Kolejowego" jako pierwszy poinformował, że w celu wykonania prac w tunelu na Dolnym Śląsku bez wstrzymywania ruchu pociągów Porr
sprowadzi z Austrii nowoczesną maszynę, wybudowaną specjalnie w takim celu. Poznaliśmy więcej szczegółów na temat planowanych prac.
Jak Porr przeprowadzi prace? Wartość kontraktu to blisko 105 milionów złotych brutto. Rewitalizacja obejmie odnowienie blisko 300 metrów tunelu. Wewnątrz obiektu zostanie rozebrana kamienna obudowa, którą zastąpi żelbetowa konstrukcja. Renowacja obejmie ściany oporowe oraz odwodnienie. Wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna - informuje Porr.
Prace będą prowadzone z wykorzystaniem technologii zapewniającej maksymalne utrzymanie przejezdności linii. W tym celu użyta zostanie maszyna typu „TEM”, która pozwoli na prowadzenie robót „tunel w tunelu”. Maszyna będzie skuwać materiał skalny, poszerzając tunel do docelowych wymiarów oraz natryskiwać beton do ściany. Obudowa maszyny tworzy wolną przestrzeń do bezpiecznego przejazdu pociągów bez zabudowy dodatkowych osłon toru - podaje wykonawca.
Maszyna sprawdzona w Niemczech
Do wykonania prac w tunelu na Dolnym Śląsku zostanie wykorzystana maszyna, którą Porr wykonywał już prace pod ruchem w 2019 roku w zabytkowym, XIX-wiecznym tunelu Kuckuckslay w Niemczech na trasie Kalscheuren-Ehrang. - To urządzenie zostało zbudowane specjalne w celu prowadzenia prac tunelowych pod ruchem, a obecnie znajduje się w Austrii. Po niezbędnych przeglądach i ponownym rozruchu, maszyna zostanie sprowadzona do Polski. Roboty powinny się zacząć w I kwartale przyszłego roku”, powiedział Siegfried Weindok, członek zarządu, dyrektor Pionu Kolei w Porr S.A.
Jak podkreśla wykonawca. Dzięki poszerzeniu tunelu przez obiekt będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów a także możliwe będą równoczesne przejazdy składów po obu torach. Rewitalizowany obiekt jest ważny w przewozach pasażerskich oraz towarowych - zapewnia obsługę sudeckich kopalni odkrywkowych.
Inwestycję prezentowali też niedawno przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i PKP PLK. Środki budżetowe przeznaczone na tę inwestycję pozwolą na coraz lepsze wykorzystywanie kolei – transportu ekologicznego i ważnego dla codziennych i okazjonalnych podróży oraz przewozu towarów, m.in. ładunku z dolnośląskich kopalni kamienia – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w MI. - Nowoczesne technologie stosowane przy inwestycjach zapewniają dobrą jakość robót oraz utrzymanie dogodnych warunków podróży i przewozu towarów – dodał Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Tunel między Trzcińskiem a Wojanowem powstał w II poł. XIX w. Liczący 293 m obiekt znajduje się pod wzniesieniem Góry Tunelowej (440 m n.p.m.) na terenie Wzgórz Dziwiszowskich kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry
Typ projektu: Rewitalizacja tunelu kolejowego na LK 274 Wrocław - Jelenia Góra wraz z infrastrukturą towarzyszącą
Zakres prac: Buduj
Zamawiający: PKP PLK S.A.
Wykonawca: PORR S.A. i PORR GmbH & Co. KGaA
Wartość kontraktu: Ok. 105 mln zł brutto
Termin wykonania: 2024 rok