Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Dolnośląskie złożyło inwestycje warte 825 mln do KPO. To tabor, linie i autonomiczne busy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
08-02-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Dolnośląskie złożyło inwestycje warte 825 mln do KPO. To tabor, linie i autonomiczne busy
fot. KD
Władze województwa dolnośląskiego zamierzają znacznie rozbudować park taborowy Kolei Dolnośląskich. Środki na ten cel mają zostać pozyskane z funduszy unijnych na podstawie Krajowego Planu Odbudowy. Z tego samego źródła mają pochodzić pieniądze na rewitalizację kolejnych linii kolejowych oraz budowę systemu transportu autonomicznego.

Strategia taborowa władz regionu idzie w dwóch kierunkach. Z jednej strony UMWD zamierza mocno inwestować w pojazdy elektryczne i hybrydowe. Z drugiej jednak – jako jedyne z województw, których przedstawiciele odpowiedzieli na nasze pytania – planuje wykorzystać środki z KPO do zakupu pojazdów z klasycznym napędem dieslowskim.

Plany odbudowy kolejnych linii

Do programu złożono dwie fiszki projektowe związane z zakupem taboru kolejowego o szacowanej łącznej wartości ok. 825 mln zł. – Zakłada się pozyskanie 20 EZT, 8 spalinowych i 2 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 12 pojazdów bezemisyjnych, np. wodorowych – wylicza rzecznik prasowy marszałka Michał Nowakowski. – Szczegółowe parametry techniczno-eksploatacyjne kupowanego taboru zostaną dookreślone na etapie przygotowywania dokumentacji przetargowej – zastrzega w późniejszej wiadomości Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Samorząd nie planuje przypisywania nowych pojazdów do konkretnych tras – ich charakterystyka ma być raczej uniwersalna.

Jak informuje Urząd Marszałkowski, w ramach KPO mają zostać zmodernizowane także liczne odcinki linii kolejowych w regionie. – Planuje się, że środki dostępne w ramach KPO pozwolą na przywrócenie do eksploatacji m. in. takich linii, jak: 310 Kobierzyce – Piława Górna, 317-336 Gryfów Śl. – Świeradów-Zdrój, 372 Bojanowo – Góra, 283-284 Jerzmanice-Zdrój – Lwówek Śl. – Jelenia Góra czy 308-340 Jelenia Góra – Karpacz/Kowary – Kamienna Góra – czytamy w wiadomości z UMWD. Część z wymienionych linii została niedawno przejęta przez samorząd województwa od PKP PLK.

Pojazdy autonomiczne – jakie i gdzie?

W planach jest modernizacja łącznie ok. 300 km linii oraz elektryfikacja ok. 110 km kolejnych. Dokładny zakres prac rewitalizacyjnych ma zostać określony podczas przygotowywania dokumentacji przedprojektowej i projektowej, w oparciu o inwentaryzację linii oraz analizę wymagań związanych z prowadzeniem określonego ruchu kolejowego i przepustowości. Ponieważ jednak żadne wiążące decyzje co do KPO nie zostały jeszcze podjęte, nie wiadomo, czy i w jakim zakresie uda się zrealizować te zamiary.

Członek zarządu województwa Tymoteusz Myrda ujawnił na swoim profilu na Facebooku, że rozbudowie ma też ulec zaplecze techniczne Kolei Dolnośląskich. Uzupełnieniem ma być 40 „autonomicznych pojazdów elektrycznych”. O tym pomyśle pisaliśmy już we wrześniu, ale wciąż nie otrzymaliśmy bliższych informacji na temat potrzebnych rozwiązań technicznych i prawnych. – Szczegóły dotyczące budowy infrastruktury dla autonomicznych pojazdów, jak i sam zakup pojazdów dedykowanych poruszaniu się po tej infrastrukturze, będą wypadkową m. in. uwarunkowań prawnych związanych z możliwością wdrożenia takiego systemu komunikacyjnego – odpowiadają nasi rozmówcy z Biura Prasowego. Stworzenie systemu ma być poprzedzone analizą doświadczeń innych krajów i dialogiem technicznym.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

AllRail: Krajowy Plan Odbudowy grozi zamknięciem rynku kolejowego w Polsce

Prawo i polityka

AllRail: Krajowy Plan Odbudowy grozi zamknięciem rynku kolejowego w Polsce

inf. pras oprac. JM 09 czerwca 2021

KPO: Mało środków na tramwaje. Ministerstwo tłumaczy

Prawo i polityka

KPO. Są środki na zakup ok. 110 tramwajów. Jako pożyczka

Zintegrowany transport

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

AllRail: Krajowy Plan Odbudowy grozi zamknięciem rynku kolejowego w Polsce

Prawo i polityka

AllRail: Krajowy Plan Odbudowy grozi zamknięciem rynku kolejowego w Polsce

inf. pras oprac. JM 09 czerwca 2021

KPO: Mało środków na tramwaje. Ministerstwo tłumaczy

Prawo i polityka

KPO. Są środki na zakup ok. 110 tramwajów. Jako pożyczka

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5