Agnieszka Zakęś, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że w interesie woj. dolnośląskiego jest uruchomienie szybkiego połączenia kolejowego łączącego Wrocław z Berlinem.
– Województwo Dolnośląskie w dotychczasowych działaniach wspiera działania, na styku z Województwem Lubuskim, Saksonią i Brandenburgią, dotyczące utworzenia jak najszybszego połączenia kwalifikowanego w relacji Wrocław-Berlin. W tym celu wielokrotnie apelowaliśmy do obu zarządców infrastruktury kolejowej, PKP PLK i DB Netz, o uzgodnienie działań i przyspieszenie inwestycji w tym zakresie. Ostatecznie uzgodniona trasa dla pociągów kwalifikowanych biec będzie przez Legnicę, Węgliniec i Horkę. Zakres, ostateczny kształt relacji i częstotliwość pociągów zależeć będzie od organizatora połączeń międzynarodowych, czyli ministra właściwego do spraw transportu – mówi Agnieszka Zakęś.
Obecnie Wrocław z Berlinem łączy tylko jeden bezpośredni pociąg dziennie: EC Wawel, kursujący trasą przez Węgliniec, Żary i Forst. Czas jazdy pomiędzy stolicą Dolnego Śląska i stolicą Niemiec wynosi prawie 5 godzin.
– W najbliższym czasie nie planujemy zmian w ofercie połączeń pomiędzy Wrocławiem a Berlinem – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Beata Czemerajda z biura prasowego PKP IC.
Jednocześnie w tym miejscu należy zauważyć, że woj. dolnośląskie posiada jedną z najbardziej rozbudowanych – spośród wszystkich województw przygranicznych – ofertę połączeń międzynarodowych (transgranicznych). Codzienne połączenia transgraniczne realizowane są trasami przez Jakuszyce/Harrachov, Międzylesie/Lichkov oraz Zgorzelec/Goerlitz, a w sezonie wakacyjnym – także trasą przez Lubawkę/Kralovec. Z Dolnego Śląska bezpośrednim pociągiem można dojechać m.in. do Drezna i Pardubic.
Agnieszka Zakęś nie odniosła się w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, czy władze województwa planują w najbliższym czasie rozwój połączeń transgranicznych.