W drugiej połowie maja zarząd województwa dolnośląskiego stosowną uchwałą wyraził wolę przejęcia prawie 370 kilometrów linii kolejowych w województwie. To bezprecedensowe działanie w historii polskich samorządów.
Na liście dołączonej do uchwały znalazły się niemal wszystkie odcinki zagrożone likwidacją, o których
informowaliśmy w marcu. Co prawda Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zatrzymało oficjalnie wszelkie procedury likwidacyjne i zapowiedziała rewizję listy, jednak przyszłość tych linii wciąż jest niepewna. Ratunkiem dla nich może być właśnie deklarowana przez PKP SA i PKP PLK chęć przekazania ich samorządom. Dolnośląskie z tej opcji chce skorzystać dla rekordowej liczby 370 kilometrów.
Znajdują się na niej takie odcinki jak Mysłakowice – Karpacz, Jelenia Góra – Lwówek Śląski, Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie czy Srebrna Góra – Bielawa Zachodnia. Pełny wykaz linii wraz z deklaracją podpisaną przez marszałka Cezarego Przybylskiego można znaleźć
TUTAJ.
Na części z nich województwo dolnośląskie w obecnie trwającej perspektywie UE chce prowadzić inwestycje zmierzające do reaktywacji ruchu pasażerskiego bądź poprawy parametrów obecnie istniejącej infrastruktury w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Co istotne – w zarządzie województwa znajdują się już linie, które przejęło województwo i na których utrzymanie prowadzi firma spoza PKP. Tak jest na odcinku Wrocław Zakrzów – Trzebnica i Szklarska Poręba Górna – Harrachov, gdzie odbywa się dość intensywny ruch pasażerski. Zarządcą jest tu Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu.
– Bardzo starannie przygotowujemy się do przejęcia linii kolejowych i analizujemy ich potencjał. Model zarządzania infrastrukturą przejętą przez województwo i zarządzaną przez DSDiK sprawdza się i chcielibyśmy go powtórzyć, ponadto w niektórych wypadkach może się to okazać model tańszy. Obecnie przygotowujemy wnioski do PKP SA dotyczące wszczęcia procedury przejęcia linii – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Wojciech Zdanowski, dyrektor departamentu infrastruktury Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego.