Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku podsumowało tegoroczny sezon wakacyjny w zakresie przejazdów specjalnych między Jaworzyną Śląską a Świdnicą. Z 48 pociągów skorzystało 12 tysięcy podróżnych. Instytucja kultury udostępniała również własny skład złożony z lokomotywy parowej i dwóch zabytkowych wagonów innym podmiotom. Ma również przygotować do jazdy kolejny historyczny wagon.
Mające swoją siedzibę w dawnej jaworzyńskiej parowozowni Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej zajmuje się udostępnianiem posiadanych eksponatów, a także popularyzacją idei ochrony dziedzictwa technicznego oraz promocją turystyki Dolnego Śląska. W jednostce kultury można obejrzeć m.in. zgromadzony tabor.
Ponadto utworzona została Trasa Parowozowa w oparciu o własną bocznicę, podczas której zwiedzający mogą zapoznać się z ważnymi urządzeniami, niezbędnymi do oporządzania lokomotyw parowych. Co istotne, muzeum dysponuje własnym taborem o walorach historycznych, dzięki czemu rozpoczęło uruchamianie składów kursujących po torach PKP Polskich Linii Kolejowych. Składają się na niego lokomotywa parowa TKt48- 18 z 1951 roku oraz dwa zabytkowe wagony Ci28 z 1928 roku.
Wakacyjny Pociąg Muzealny
Dysponowanie własnym taborem spowodowało, że Muzeum uruchomiło regularne przewozy turystyczne między Jaworzyną Śląską a Świdnicą. Jak informuje Katarzyna Szczerbińska – Tercjak, Dyrektor Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej, w okresie od 4 lipca do 13 września 2015 roku po odcinku linii nr 137 Katowice – Legnica odbyło się 48 przejazdów. Pociągi o nazwach nawiązujących do historii tych stron, czyli Gryf i Fryderyk, kursowały w każdą sobotę i niedzielę wymienionego okresu czasu. Ponadto, podczas V Międzynarodowego Zlotu Zabytkowych Lokomotyw – Gali Parowozów 2015, pojechały dwa dodatkowe pociągi – Dzik i Ceramik. Czas przejazdu między stacjami oddalonymi od siebie o 10 km wynosił 14-15 minut. Rozkład jazdy ułożono tak, aby podróżujący z Jaworzyny pociągiem Gryf mieli kilka godzin na zwiedzanie Świdnicy i mogli wrócić Fryderykiem.
Jak podaje Katarzyna Szczerbińska – Tercjak, uruchomienie połączeń było możliwe dzięki współpracy z kilkoma instytucjami. Przewoźnikiem, odpowiedzialnym również za dystrybucję biletów (dostępnych także przez Internet), były Przewozy Regionalne. W realizację przedsięwzięcia włączyły się również Urząd Miasta w Świdnicy, PKP Polskie Linie Kolejowe i Starostwo Powiatowe w Świdnicy.
Ponadto, podczas wspomnianej gali przejazdy odbyły się po innych trasach. Pociąg Wielka Sowa pojechał z Wrocławia Głównego do Jaworzyny Śląskiej przez Kłodzko, Dzierżoniów, pociąg Orzeł relacji Jaworzyna Śląska – Wrocław Główny – Jaworzyna Śląska oraz pociąg Antracyt relacji Jaworzyna Śląska – Wałbrzych Miasto – Jaworzyna Śląska.
Jest zapotrzebowanie na takie pociągi
Jak informuje Dyrektor Muzeum, nie były to jedyne pociągi tego lata. – Pojawiły się ponadto specjalne zamówienia na pociągi m.in. od samorządu dzierżoniowskiego na „Prezentacje dzierżoniowskie", realizacje filmowe oraz pociągi okolicznościowe na zwiedzanie innych atrakcji w ramach Festiwalu Zabytków Techniki m.in. do Starej Kopalni w Wałbrzychu – informuje.
Duże zainteresowanie pociągiem muzealnym spowodowało, że w planach instytucji kultury jest remont dodatkowego wagonu. Pozwoli to na przewiezienie większej liczby osób, umożliwi również uruchomienie większej liczby pociągów okolicznościowych. Może być taka potrzeba, bo po uruchomieniu regularnych połączeń między Jaworzyną Śląską a Świdnicą do muzeum trafia wiele zapytań dotyczących możliwości uruchomienia pociągów specjalnych prowadzonych lokomotywą parową w 2016 r.