Fot. Jar.ciurus, CC BY-SA 3.0 plWiadukt w Żdanowie za Srebrną Górą
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei – obecny właściciel nasypów i obiektów inżynieryjnych na linii 318 od Bielawy Zachodniej do Srebrnej Góry, ogłosiła przetarg na prace przygotowawcze do odtworzenia trasy.
DSDiK, po przejęciu linii z rąk PKP SA, poważnie zastanawia się nad reaktywacją trasy. Jej potencjał przewozowy pozostaje zagadką, bowiem w okolicy nie ma dużych ośrodków miejskich, a Bielawa ma już zapewniony stosunkowo dobry dojazd do Świdnicy i Wrocławia. Po przejęciu linii z rąk PKP udało się bowiem uruchomić z sukcesem przewozy od Bielawy do Dzierżoniowa i dalej do Wrocławia.
Wspomniany odcinek linii 318 istnieje już wyłącznie na mapach, nie obejmuje też najbardziej charakterystycznych obiektów inżynieryjnych, które znajdują się na południowy zachód od Srebrnej Góry, na byłej linii do Wolibórza i Ścinawki Średniej.
Ciekawa jest taktyka DSDiK, która chce skrócić sobie ścieżkę do remontu, pomijając konieczność zdobycia wielu pozwoleń, które wynikałyby z decyzji o kosztownej modernizacji. Zarządca linii planuje bowiem jej remont, w teorii operuje więc na tym co już jest na gruncie, a więc pomija konieczność zdobycia wielu decyzji środowiskowych. Choć na linii nie ma nawet torów....
Konkurs ofert ma dotyczyć „wykonania dokumentacji technicznej niezbędnej do zgłoszenia remontu linii kolejowej zawierającej opis techniczny, charakteryzujący rodzaj, zakres i sposób wykonania robót”. Wykonawca dołączy do swojej pracy szkice i rysunki, mapy, a także pozwolenia, uzgodnienia i opinie. Termin wykonania dokumentacji określono na 9 miesięcy od dnia podpisania umowy, czasu nie ma więc wiele. Są dwa kryteria wyboru oferty: cena (60%) i doświadczenie (40%). Oferty można będzie składać w siedzibie zarządcy do 16 czerwca.
Linia do Srebrnej Góry, gdzie istnieje unikatowa górska twierdza, istniała do lat 30-tych XX wieku. Na odcinku od Srebrnej Góry do Woliborza pociągi były wspomagane przez szynę zębatą z uwagi na trudny charakter linii. Ten odcinek, najbardziej kojarzący się z pojęciem "Kolei Sowiogórskiej" nie ma być jednak, przynajmniej na razie, objęty odbudową. DSDiK planuje bowiem w pierwszej kolejności odbudowę linii od Bielawy do Srebrnej Góry. Jak informuje atlaskolejowy.net linia do Srebrnej Góry była zamykana etapami. W 1977 roku zamknięto odcinek Ostroszowice - Srebrna Góra a w 1987 roku: Bielawa Zachodnia - Ostroszowice (PKP).
– Wspólnie z lokalnym samorządem rozważymy odbudowę na fragmencie linii trzeciej zębatej szyny. Po to, by stworzyć unikalną i jedyną w Polsce atrakcję turystyczną i użytkować na tym fragmencie – oprócz zwykłych pociągów – muzealne pociągi trakcji zębatej. Oczywiście, to odrębny projekt wymagający też pozyskania takiej lokomotywy, ale nie jest to niemożliwe – powiedział Patryk Wild, radny dolnośląskiego sejmiku, który od lat lobbuje za odtworzeniem linii.
– Odtworzenie tej linii zapewni dolnoślązakom dojazd kolejowy do atrakcji turystycznych m.in. twierdzy Srebrna Góra czy szlaków turystycznych Gór Sowich. Mieszkańcy zyskają także nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku – powiedział wicemarszałek Tymoteusz Myrda.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.