Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dojazd z Krakowa do CMK będzie sprawniejszy. Na razie – przetarg na projekt

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-08-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dojazd z Krakowa do CMK będzie sprawniejszy. Na razie – przetarg na projekt
fot. PKP PLKZdjęcie ilustracyjne
Zarządca infrastruktury poszukuje wykonawcy dokumentacji projektowej dla prac na odcinkach Psary – podg. Starzyny – Kozłów. Jednym z najważniejszych elementów będzie przebudowy łącznicy 570 na dwutorową i zwiększenie obowiązującej na niej prędkości maksymalnej. Oferty będą przyjmowane do 5 września.

Zakres zadania obejmie fragmenty linii: 4 (CMK), 64 i 570. Największą część pod względem długości torów będzie stanowiła linia 64 – zaplanowano jej modernizację na odcinku 36 km. Wykonawca zaprojektuje też modernizację 6 km Centralnej Magistrali Kolejowej (km 167-173) i 2,75 km łącznicy 570.

Kluczowa łącznica otrzyma drugi tor

Wykonawca ma – między innymi – zaprojektować przebudowę łącznicy 570 na linię dwutorową, dostosowaną do prędkości 160 km/h. Obecny tor linii, o prędkości maksymalnej 100 km/h, na etapie prac budowlanych ma zostać rozebrany. Układ torowy posterunku Starzyny ma zostać skorygowany w taki sposób, aby przejście między torami linii 64 i 570 było jak najpłynniejsze. Działające na nim urządzenia sterowania PKP PLK chce wymienić na sterowane zdalnie z nowego stanowiska w nastawni dysponującej na stacji Kozłów. Zmodyfikowany ma też być projekt przebudowy stacji Psary. Pozostałe części zadania to zaprojektowanie samoczynnej blokady liniowej na odc. Starzyny – Kozłów i na linii 570 wraz z zasilaniem, a także zaprojektowanie nowych urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru.

Drugi tor linii 570 będzie przedłużeniem jednego z obecnych torów ochronnych na stacji Psary. Ma on przekraczać obie pozostałe linie (4 i 64) bezkolizyjnie. W tym celu przewidziano budowę wiaduktów: trzyprzęsłowego (nad CMK) i jednoprzęsłowego (nad linią 64). Dojazd do pierwszego z nich ma odznaczać się dużym pochyleniem podłużnym (19 promili na odcinku ok. 530 m). Ponieważ wartość ta przekracza próg przyjęty w standardach PKP PLK (17,5 promila), wykonawca będzie musiał uzyskać od nich odstępstwo. Zamawiający zaznacza, że tor, o którym mowa, będzie wykorzystywany głównie do ruchu pasażerskiego, w dużej mierze – pociągów obsługiwanych elektrycznymi zespołami trakcyjnymi.

Chętnych do uruchamiania ekspresów nie brakuje

Deklarowany cel inwestycji to zwiększenie przepustowości trasy Warszawa – Kraków przez CMK w takim stopniu, by możliwa była realizacja rozkładu cyklicznego w obu kierunkach. Centralizacja sterowania ruchem ma natomiast poprawić bezpieczeństwo (warto przypomnieć, że właśnie na omawianym odcinku linii 64 doszło w marcu 2012 r. do najtragiczniejszej w obecnym stuleciu katastrofy kolejowej pod Szczekocinami).

Modernizacja ciągu linii ma też zapewnić mu parametry zgodne ze standardami TSI oraz umożliwić niedyskryminujący dostęp operatorom z innych krajów. Uruchamianiem komercyjnych połączeń Warszawa – Kraków przez CMK interesuje się – między innymi – czeski Leo Express (spółka złożyła pierwszy wniosek o otwarty dostęp na tej trasie jeszcze w 2019 r.). Inny czeski operator, RegioJet, otrzymał już zgodę UTK na kursowanie z Krakowa do Warszawy i dalej do Gdyni, choć w ograniczonym zakresie.

Jedynym kryterium udzielenia zamówienia będzie cena brutto. Faza pierwsza (projektowanie) ma trwać dwa lata, a druga (pełnienie nadzoru autorskiego podczas prac budowlanych) – 33 miesiące.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zapada się tor na linii 353 pod Sątopami. PLK zapowiada prace

Infrastruktura

Zapada się tor na linii 353 pod Sątopami. PLK zapowiada prace

Roman Czubiński 26 czerwca 2024

Znamy listę przetargów PKP PLK na drugą połowę roku

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zapada się tor na linii 353 pod Sątopami. PLK zapowiada prace

Infrastruktura

Zapada się tor na linii 353 pod Sątopami. PLK zapowiada prace

Roman Czubiński 26 czerwca 2024

Znamy listę przetargów PKP PLK na drugą połowę roku

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5