- Tym co wyróżnia Dohwa Engineering na tle innych światowych firm jest to, że nasz klient otrzymuje nie tylko gotowy produkt. My przekazujemy naszym partnerom również naszą technologię, dzięki której mogą oni dalej się rozwijać. Mówimy tu o technologii projektowej, zarządzania projektami czy późniejszym utrzymaniem. Uważam, że to bardzo duży atut naszej oferty – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Jeong, Soodong, prezes grupy Dohwa Engineering - największego i najstarszego biura projektowego w Korei.
Rynek Kolejowy: Rozmawiamy podczas Polsko-Koreańskiego Forum Współpracy dot. Kolei Dużych Prędkości. Jak wyglądały początki budowy KDP w Korei?
Jeong, Soodong, prezes grupy Dohwa Engineering: W 1994 roku zrealizowane zostało studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości, dając początek KDP w Korei. Po 10 latach, w 2004 roku uruchomiono pierwsze połączenia.
Jaki był cel tego projektu?
W pierwszej kolejności wykonane zostało połączenie o długości 450 kilometrów z Seulu do Pusan (w południowo-wschodniej części państwa). Druga linia została poprowadzona najpierw do Gwangju, a następnie do Mokpo (w regionie południowo-zachodnim). Głównym celem, który nam przyświecał było to, żeby osoba z Mokpo czy Pusan mogła przyjechać do Suelu i załatwić swoje sprawy i powrócić w ciągu jednego dnia, ponieważ podróż trwa poniżej dwóch godzin.
System ten pozwala nie tylko poprawić jakość życia pojedynczych osób, ale usprawnia też logistykę, co wpływa na całe życie gospodarcze kraju. Z punktu widzenia ekonomii warto zauważyć, że w gospodarkach w których produkt krajowy brutto (PKB) na osobę przekracza 10 000 dolarów, gwałtownie rośnie znaczenie czasu, także w podróżach. W krajach mniej rozwiniętych gospodarczo nie jest to jeszcze istotne, ale po przekroczeniu tego progu zaoszczędzony czas ma ogromną wartość. I również w Polsce, która jest powyżej tego progu bez wątpienia dla wielu osób to, czy podróż do Warszawy i z powrotem trwa 2-3 godziny, czy 10 godzin ma duże znaczenie.
Jakie decyzje polityczne umożliwiły budowę Kolei Dużych Prędkości?
Temat budowy Kolei Dużych Prędkości był bardzo ważną osią sporu politycznego. Opozycja w Korei była bardzo przeciwna jego realizacji - tradycyjnie jest ona przeciwna projektom, które wymagają dużych nakładów finansowych. Jednak teraz, po wielu latach funkcjonowania Kolei Dużych Prędkości widać, że szybka kolej okazała się absolutnym sukcesem, i wszyscy ją kochają. W związku z tym sieć nie składa się już tylko z dwóch linii, ale została znacznie rozbudowana.
Wspomniałem o dochodzie narodowym. W Korei dojście z poziomu PKB 5 tys. dolarów do 10 tys dolarów na osobę trwało 30 lat. Ale już dojście z poziomu 10 tys. dolarów do 30 tys. dolarów na osobę - już tylko 10 lat. Rozwój kraju dynamicznie przyspieszył i jest wiele dowodów na to, że budowa Kolei Dużych Prędkości, poprzez skrócenie czasu przejazdu i usprawnienie logistyki, bezpośrednio wsparła ten proces.
W jaki sposób w budowę KDP w Korei zaangażowana była Dohwa Engineering?
Jako największe i najstarsze biuro projektowe w Korei, zajmowaliśmy się tym projektem od początku do końca. Byliśmy odpowiedzialni za studium wykonalności, projekt budowlany oraz nadzór nad realizacją inwestycji. Bez wątpienia Dohwa Engineering była więc jednym z liderów tego projektu. Ogromna praca, którą wykonaliśmy w kierunku pozyskania niezbędnej wiedzy i doświadczenia zaowocowała zaufaniem, którym darzą nas państwowe Koleje Koreańskie. To gwarantuje, że w przypadku realizacji przez naszą firmę Kolei Dużych Prędkości w Polsce, wszelkie prace zostałyby wykonane na najwyższym światowym poziomie.
Czy macie doświadczenia w realizacji KDP również poza granicami Korei?
Zdecydowanie tak. Przykładowo najnowszym projektem, w którym uczestniczyliśmy była budowa Kolei Dużych Prędkości w Maroku. Polska jest teraz w wyjątkowej sytuacji, bo rozpoczęcie budowy takiej sieci od podstaw nie zdarza się przecież często. Dlatego też jesteśmy zainteresowani tym projektem.
Tym co wyróżnia Dohwa Engineering na tle innych światowych firm jest to, że nasz klient otrzymuje nie tylko gotowy produkt. My przekazujemy naszym partnerom również naszą technologię, dzięki której mogą oni dalej się rozwijać. Mówimy tu o technologii projektowej, zarządzania projektami czy późniejszym utrzymaniem. Uważam, że to bardzo duży atut naszej oferty. Oczywiście, udział Dohwa Engineering w projektowaniu KDP w Polsce oznacza budowę stałej obecności firmy i nowe miejsca pracy. Oprócz tego, deklarujemy szeroką współpracę z polskimi firmami i uczelniami, inżynierami i specjalistami, których możemy szkolić zarówno na miejscu, jak i podczas specjalnych kursów w naszej siedzibie w Korei.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.