Niewątpliwym sukcesem PKP SKM Trójmiasto jest zdobycie w konkursie 160 mln zł, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przewoźnik właśnie podpisał umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, która zapewni finansowanie.
– 11 kwietnia w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim została podpisana umowa pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych i PKP SKM w Trójmieście. W uroczystości wzięli udział Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Witold Słowik, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol, członek zarządu PKP S.A. Mirosław Andrzej Antonowicz oraz prezes zarządu PKP Szybka Kolej Miejsca w Trójmieście sp. z o.o. Maciej Lignowski – poinformowała SKM Trójmiasto. Na spotkaniu zabrakło wysokich przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, choć są oni właścicielami części akcji przewoźnika i zlecają mu usługi.
– Chcemy kupić 10 nowych składów elektrycznych, co najmniej 7 członowych, o długości 150 metrów. Pociągi będą miały klimatyzację, udogodnienia dla niepełnosprawnych oraz podróżujących z wózkami dziecięcymi. Będą też dostosowane do korzystania z peronów o różnej wysokości. Nowe składy mają być dostarczone w latach 2022- 2023 . Planujemy wykorzystywać je na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieściem a Lęborkiem – poinformował Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy przewoźnika. Umowa przewiduje także dostosowanie elektrowozowni w Gdyni Cisowej do obsługi nowych ezt.
Wartość brutto całej inwestycji to 393,8 miliona złotych, a unijnego dofinansowania z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 - 160 milionów złotych. Oznacza to, że prawie 234 mln zł przewoźnika będzie musiał wygospodarować. Skąd?
– Potrzebujemy jeszcze długoletniej, minimum 10 – letniej umowy przewozowej, by zdobyć kapitał na wkład własny. Liczymy tu na zrozumienie i przychylność organizatora przewozów czyli Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego – ocenia przewoźnik.
Wcześniej marszałek województwa pomorskiego deklarował, że bez przekazania akcji województwu (większościowy pakiet – 68% akcji – ma w nim PKP), dofinansowania do zakupów nie będzie. Czy wesprze przewoźnika długoletnim kontraktem na wykonywanie usług, który ułatwi PKP SKM staranie się o kredyt? Dowiemy się wkrótce, gdy województwo ogłosi przetarg na przewozy. (obszerną wypowiedź marszałka Struka na temat przyszłości przewoźnika publikujemy
tutaj).
Warto przypomnieć, że województwo pomorskiego ogłosiło właśnie
przetarg na zakup 5 ezt. Ich operatorem będą jednak niemal na pewno Przewozy Regionalne.