W 2011 roku bieszczadzka wąskotorówka przewiozła aż 73 tys. turystów! W osiągnięciu tak dobrego wyniku nie przeszkodziło ani mokre lato ani wstrzymanie dla ruchu pociągów na odcinku Balnica – Wola Michowa – Smolnik.
- W minionym roku uruchomiliŚmy łącznie 501 pociągów na zamówienie i według rozkładu jazdy. Skorzystało z nich 73 048 osób. WŚród nich dominowały składy obsługiwane przez lokomotywy spalinowe. Zainteresowaniem cieszyły się także przejazdy drezyną spalinową oraz parowozem Las – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Stanisław Wermiński z Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki LeŚnej, zarządcy wąskotorówki.
W funkcjonowaniu bieszczadzkiej kolejki zaszły istotne zmiany. W latach 2010-2011 po zakupie wagonów towarowych i ich przebudowie, tabor kolejki powiększył się o 8 wagonów do przewozu osób. Na terenie stacji Majdan wybudowano sanitariaty, a istniejące zabytkowe budynki poddano remontom kapitalnym (w tym budynek stacyjny i parowozownia). Zakończono także remont parowozu Kp 4, który w 2012 r. zostanie włączony do eksploatacji. Będzie to jedyny sprawny technicznie parowóz tego typu w Polsce. Prace te zostały wykonane dzięki realizacji projektu „Restauracja, modernizacja i rozbudowa obiektów stacyjnych oraz torowisk i taboru Bieszczadzkiej Kolejki LeŚnej w Majdanie.”, który był współfinansowany ze Środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Budżetu Państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013. Całkowita wartoŚć projektu wynosiła 1 675 293,04 zł, a wartoŚć wydatków kwalifikowanych - 1 368 923,19 zł. Dofinansowanie ze Środków Funduszu wyniosło 655 866,30 zł, z Budżetu Państwa - 115 741,13 zł. Wkład własny, w którym znalazły się także Środki pozyskane od Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (100 000 zł) i z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie (50 000 zł) wyniósł 597 315,76. Jak podkreŚla przedstawiciel zarządcy kolejki, realizacja tego projektu służy także ochronie obiektów wpisanych do rejestru zabytków jako dobro kultury.
Kolejkę wąskotorową w Bieszczadach wybudowano na przełomie XIX i XX wieku. Powstała dla ułatwienia eksploatacji tutejszych lasów. Od 1997 r. uruchamiane są wyłącznie pociągi turystyczne. W 2011r. kursowały one na odcinkach Majdan – Balnica (9 km) i Majdan – Przysłup (12 km). Zamknięte dla ruchu były trasy Balnica – Smolnik, Przysłup – Moczarne, Smolnik – Rzepedź i Smolnik – Nowy Łupków. Składy kursują według rozkładu jazdy (w wakacje codziennie, a w miesiące maj, czerwiec, wrzesień i październik w wybrane dni) lub na zamówienie. W tym drugim przypadku grupy zorganizowane mogą także wynająć pociąg prowadzony przez parowóz (rozkładowym pociągom trakcje zapewniają lokomotywy spalinowe), dla mniejszych grupy (do 10 osób) przygotowano możliwoŚć przejazdu drezyną spalinową.