1 marca rusza kolejna tura prac na liniach kolejowych, po których pociągi jadą z Krakowa do Zakopanego. Na razie prace prowadzone od 2017 nie doprowadziły do skrócenia czasu przejazdu na linii ani o minutę. Pociągiem między miastami można jechać nawet 4 godziny, co zmęczy nawet najwytrwalszych fanatyków kolei. Na szczęście za pociągi PKP Intercity znowu wjadą na trasę autobusy komunikacji zastępczej i będzie znacznie szybciej.
– Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych realizowanej etapami na kolejowej zakopiance, pasażerowie mogli wygodnie podróżować pociągiem do Zakopanego, m.in. w święta i w ferie. Blisko 30 zmodernizowanych stacji oraz nowe przystanki ułatwiły zimowe wyjazdy – czytamy w komunikacie Polskich Linii Kolejowych, które 1 marca ponownie zamkną szlak.
Prace przewidziano do 21 czerwca. Kontynuowane będą roboty na torach między Suchą Beskidzką a Zakopanem dla, jak czytamy w komunikacie PLK, „krótszych i wygodniejszych podróży kolejową zakopianką”. – W czerwcu, do zmodernizowanych oraz nowych stacji i przystanków dołączy stacja Szaflary, a w grudniu Biały Dunajec i Zakopane – poinformował zarządca linii.
Prace finiszują– Prace realizowane do czerwca obejmą również budowę dodatkowych obiektów. Dzięki temu podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów na stacji Nowy Targ. Zmodernizowany zostanie kolejny peron, usytuowany przy budynku dworca. W Poroninie rozpoczną się prace budowlane związane z przejściem pod torami, które ułatwi komunikację na stacji wszystkim podróżnym – dodaje PKP PLK.
Od środy 1 marca za pociągi dalekobieżne Intercity, m.in. z Warszawy i Trójmiasta będzie zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Kraków – Zakopane. Autobusy zastępcze pojadą także na odcinku Sucha Beskidzka – Zakopane za pociągi Polregio. Zmiany są uwzględnione w rozkładzie jazdy, m.in. w Internecie na portalpasazera.pl.
– Prace na kolejowej zakopiance przewidziano do grudnia 2023 r. Oprócz zwiększenia dostępności i komfortu podróżnych na stacjach i przystankach, inwestycja stworzy możliwość skrócenia czasu przejazdu z Krakowa do Zakopanego do ok. 2 godzin, dla najszybszego pociągu – podaje PLK. Chodzi prawdopodobnie o te z pociągów, które między miastami zatrzymają się w Chabówce i Nowym Targu, jak np. EIC Tatry. Nie wiadomo, co z resztą, bo na jednotorowym szlaku PLK
zamierza budować kolejne przystanki a nie stacje, które ograniczą i tak mizerną przepustowość linii.
Pociągiem do Zakopanego było rekordowo długoTej zimy pobito rekordy długotrwałości jazdy pociągów po liniach 97, 98 i 99, które składają się na tzw. „kolejową zakopiankę”. Ekspres Tatry jechał z Krakowa do Zakopanego w niewiarygodnie długim czasie 3 godzin i 25 minut, a np. IC Halny, w 4 godziny i 13 minut! Oczywiście podróżni nie kursują tymi pociągami w tej relacji, a raczej np. między Warszawą a Zakopanem, bo wtedy można wykorzystać atut Centralnej Magistrali Kolejowej, pozwalającej na przewagę nad autami w dłuższych relacjach.
Zaplanowany w systemie rezerwacyjnym PKP PLK rozkład jazdy dla pociągów wakacyjnych przyniesie jednak, po prawie 7 latach prac, delikatne ucywilizowanie czasu przejazdu. IC Witkacy ma z Krakowa do Zakopanego jechać w 2 godziny i 33 minuty, a EIC Tatry 2 godziny i 57 minut. To oczywiście dłużej niż autobusami, które po przebudowie zakopianki potrafią przemierzyć trasę między dworcem RDA w Krakowie a Zakopanem w czasie poniżej 2 godzin.
Projekt dotyczący modernizacji linii 97, 98 i 99 jest warty ponad 1,1 mld zł netto. Współfinansowany jest przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.