Ogłoszony przed kilkoma dniami przetarg na dokumentację projektową prac na linii nr 25 jest pierwszym etapem inwestycji mającej przyspieszyć ruch pomiędzy Gałkówkiem a Tomaszowem Mazowieckim. Pociągi obsługiwane jednostkami elektrycznymi mają rozwijać tam prędkość do 120 km/h.
PKP PLK ogłosiły przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i podwykonawczej dotyczącej „optymalizacji prędkości w torze nr 1 i 2 na linii nr 25 w km 24,207 – 52,200”. To odcinek linii Łódź Kaliska – Dębica od Gałkówka, gdzie tory zbiegają się z podstawowym ciągiem Łódź Widzew – Koluszki, niemal do Tomaszowa Mazowieckiego. Dziś ruch pociągów odbywa się tam z prędkością 80-100 km/h.
Zarządca infrastruktury chce podnieść dopuszczalną szybkość do 100 km/h na odcinku Gałkówek – Żakowice Południowe (obecnie 80 km/h). W planach jest także umożliwienie przejazdu z prędkością 120 km/h pociągom zestawionym z elektrycznych zespołów trakcyjnych od Mikołajowa do końca objętego planem remontowym odcinka. Będąca przedmiotem zamówienia analiza ma wskazać m.in. możliwości poprawy parametrów poprzez wprowadzenie zmian w układzie geometrycznym torów.
Oferty w przetargu można składać do jutra. Jedynym kryterium wyboru oferenta jest cena, a po podpisaniu umowy będzie miał on czas na przygotowanie analizy do 15 lutego. Dokumentacja podwykonawcza ma być natomiast przygotowana po wykonanych robotach na przełomie października i listopada tego roku.
Korzyści dla ruchu regionalnego...
– Prace planujemy prowadzić na przestrzeni 2016 r. po określeniu przez projekt możliwości podniesienia prędkości dla składów elektrycznych do 120 km/h pomiędzy Gałkówkiem a Tomaszowem Mazowieckim – potwierdza Łukasz Kwasiborski z wydziału prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje on, że inwestycja realizowana będzie ze środków własnych spółki. – Konkretne dane będziemy mogli podać dopiero po opracowaniu dokumentów projektowych – zastrzega jednak przedstawiciel zarządcy infrastruktury.
– Korzyści tej inwestycji będą odczuwane w lokalnym ruchu kolejowym. Czas jazdy pociągów regionalnych skróci się o kilka minut, zwiększy się również komfort jazdy – zapewnia Łukasz Kwasiborski. Dziś pociągi Regio z Łodzi do Tomaszowa i Opoczna korzystają jednak tylko z fragmentu odcinka będącego przedmiotem zamawianej analizy. Są one bowiem kierowane alternatywną drogą, również pozwalającą ominąć Koluszki – ciągiem linii 537 i 534, który odgałęzia się od linii nr 25 w Żakowicach Południowych i łączy z nią ponownie w Mikołajowie. Dzięki temu pociągi Przewozów Regionalnych obsługują przystanek Słotwiny.
... i kolejna poprawa parametrów ciągu Łódź – Kraków
Potencjalny wpływ prac na segment pociągów regionalnych wydaje się też tym mniejszy, że większość kursów PR realizowana jest nie zespołami trakcyjnymi, a szynobusami wyjeżdżającymi za Tomaszowem na niezelektryfikowany odcinek do Opoczna. Z podłódzkiego fragmentu linii nr 25 korzystają natomiast obsługiawane jednostkami elektrycznymi pociągi spółki PKP Intercity jadące ze Szczecina, Poznania i Łodzi do Krakowa. Niedawno PLK prowadziła prace remontowe pomiędzy Tomaszowem a Radzicami, poprawa parametrów linii nr 25 byłaby więc kolejną zmianą infrastrukturalną pozwalającą na skrócenie czasu przejazdu tymi pociągami.