Trwa modernizacja linii kolejowej nr 181 pomiędzy Oleśnicą i Kępnem. Pierwsze pociągi mają skorzystać z tej trasy w 2026 r. Nie będzie wśród nich połączeń dalekobieżnych, bo ich finansowania nie przewiduje Ministerstwo Infrastruktury.
Jak informowaliśmy w listopadzie,
rozpoczęły się już pierwsze prace ziemne związane z modernizacją linii kolejowej nr 181 Oleśnica – Herby Nowe na jej początkowym odcinku Oleśnica – Kępno. Fragment ten łączy województwa dolnośląskie i wielkopolskie i od wielu lat nie był wykorzystywany w regularnym ruchu pasażerskim. Po zakończeniu inwestycji skorzystają z niego pociągi elektryczne, co znacząco ułatwi przygotowanie oferty połączeń, które obsłużą m. in. 11-tysięczny Syców.
Odcinka nie ma w krajowym planie transportowym
Pomimo międzyregionalnego charakteru trasy, jej elektryfikacji i znaczącej poprawy parametrów technicznych nie będzie ona wciąż wykorzystywana w ruchu dalekobieżnym. – Minister właściwy ds. transportu zamawia pasażerskie połączenia kolejowe w oparciu o rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 4 grudnia 2020 r. – mówi Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Dokument ten ustanawia tzw. plan transportowy, który wyznacza kierunki rozwoju siatki połączeń dotowanych z budżetu centralnego.
Odcinek linii nr 181 pomiędzy Oleśnicą a Kępnem nie został ujęty w ministerialnym planie, a nasza rozmówczyni nie wskazuje na zamiar jego uzupełnienia o tę trasę. Aktualny plan transportowy obejmuje horyzont czasowy do roku 2030. – Pociągi dalekobieżne mają za zadanie łączenie głównych węzłów komunikacyjnych kraju i siatka postojów jest co do zasady ograniczona – tłumaczy przedstawicielka resortu.
Za ruch na linii 181 mają odpowiadać marszałkowieZwraca ona także uwagę, że układ planowania transportu zbiorowego ma charakter hierarchiczny. – Organizatorzy szczebla samorządowego powinni skomunikować swoją ofertę z pociągami zamawianymi przez ministra – usłyszeliśmy. Stacje i przystanki znajdujące się pomiędzy Kępnem a Oleśnicą powinny więc według optyki MI być obsługiwane pociągami regionalnymi, które dowiozą mieszkańców do miejsc odjazdu składów PKP Intercity.
– Organizacja rynku transportu publicznego na terenie województwa oraz oferta przewozowa usług w tym zakresie wynikają z autonomicznych decyzji organizatora, marszałka województwa – zaznacza Anna Szumańska. Przypomnijmy, że już dziś z Oleśnicy do Sycowa kursują
autobusy zastępcze Kolei Dolnośląskich. Pierwsze pociągi w pełnej relacji do Kępna mają zaś ruszyć według aktualnych zapowiedzi PKP PLK w 2026 r.