Obecnie największe rozpoczęte zadanie modernizacyjne na Pomorzu związane jest z linią 202. Dopytaliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe o to czy w miesiącach letnich uda się utrzymać ruch pociągów nad Bałtyk.
Na początku listopada PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o podpisaniu kontraktu z dwoma wykonawcami na dwa zadania dotyczące linii 202. Po wielu latach walk o takie rozwiązanie, linia będzie przebudowana na dwutorową a stacja Słupsk będzie wyremontowana. Tego pierwszego zadania podejmie się na odcinku Słupsk – Lębork Intercor, a drugiego – ZUE. Co ciekawe, pierwsze prace przygotowawcze powinny się właśnie rozpocząć.
– Rozpoczęcie prac związanych z modernizacją stacji Słupsk oraz odcinka linii nr 202 Lębork – Słupsk planowane jest jeszcze w listopadzie – podał Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK. Jak dodaje, w pierwszej fazie prac ruch pociągów na stacji Słupsk będzie prowadzony bez zmian, podobnie jak ruch w kierunku Szczecina, Szczecinka i Ustki.
Zapytaliśmy też Polskie Linie Kolejowe, czy w sezonie letnim, pomimo modernizacji linii i budowy drugiego toru, uda się tak zorganizować prace, aby możliwy był dojazd pociągów całorocznych i sezonowych do stacji Słupsk i dalej, w kierunku Koszalina i Kołobrzegu, albo do Ustki. Wiadomość zadowoli wczasowiczów.
– W okresie letnim będzie zachowana przejezdność pociągów na trasie Lębork – Słupsk włącznie ze stacją Słupsk – dodaje PKP PLK. Oznacza to m.in., że do Ustki nadal w sezonie letnim będzie mógł docierać Pociąg Słoneczny Kolei Mazowieckich, a także składy PKP Intercity z Krakowa, Wrocławia i Poznania.
Zapytaliśmy też o to, do jakiego standardu będzie budowana linia, bowiem w komunikatach PLK raz padały informację o 160 km/h, innym razem o 200 km/h.
– Zakres prac uwzględnia dostosowanie linii do prędkości pociągów pasażerskich 200 km/h (a więc jej geometrii - dop. red.). Będzie to możliwe po zabudowie systemu ERTMS/GSMR w ramach odrębnego zadania – napisał przedstawiciel PLK. W praktyce oznacza to, że po zakończeniu modernizacji, w roku 2026 (o ile termin uda się dotrzymać), pojedziemy z Gdyni Chyloni do Słupska i z powrotem, z maksymalną prędkością 160 km/h. 200 km/h najszybsze składy osiągną, gdy znajdą się pieniądze na ETCS. Nie wiadomo kiedy to się stanie i na kiedy zaplanowano zadanie związane z zabudowaniem tych nowoczesnych urządzeń nadzorujących bezpieczeństwo.
Więcej o etapach przebudowy linii 202 i
ich konsekwencjach dla pasażerów piszemy tutaj.