Co najmniej sześć par pociągów od grudnia 2026 roku rozpocznie kursy na dwóch trasach z Brodnicy do Rypina oraz z Laskowic Pomorskich do Wierzchucina. Samorząd województwa, który jest organizatorem pasażerskich przewozów kolejowych w regionie, ogłosił przetargi na obsługę nowych linii. Oferty zbierane są do 22 maja.
– Konsekwentnie przywracamy regionalne połączenia kolejowe. Do Rypina, regularne kursowanie pociągów osobowych, wróci po 25 latach przerwy. Cieszę się, że z naszej oferty już za kilkanaście miesięcy skorzystają również pasażerowie podróżujący do Wierzchucina. Z każdym rokiem siatka regionalnych połączeń kolejowych staje się coraz gęstsza – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Na odcinku Brodnica – Rypin (linia 33) będzie kursować od sześciu do dwunastu par pociągów, na linii Laskowice Pomorskie – Wierzchucin (linia 208) od sześciu do ośmiu par. Podróż będzie się odbywać w nowoczesnych i klimatyzowanych wagonach dostosowanych również do przewozu osób z niepełnosprawnościami oraz z możliwością transportu rowerów.
Przez pierwszy miesiąc (od 13 grudnia 2026 roku do 17 stycznia 2027 roku) na obu odcinkach będzie obowiązywać taryfa specjalna: cena biletu wyniesie złotówkę. Dla pasażerów, którzy ukończyli 65 lat, przez cały okres obowiązywania umów bilety na przejazd będą kosztować tylko 4 złote. O szczegółach obu przetargów
piszemy tutaj.
Zanim pociągi wyruszą w trasę, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadzi w Rypinie gruntowną modernizację stacji kolejowej oraz remont torowiska. Inwestycja umożliwi przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 120 kilometrów na godzinę. Dodatkowo powstanie nowy przystanek kolejowy Brodnica Południowa – w sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego przy ulicy 18 Stycznia.
Samorząd województwa w tym roku ogłosił również
przetarg na obsługę przewozów pasażerskich do Ciechocinka. Przejazd pociągów poprzedzi modernizacja linii kolejowej 245 z Aleksandrowa Kujawskiego do Ciechocinka (
prace wykona Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Grupy PKP PLK).
W 2025 roku dopłaty Urzędu Marszałkowskiego do regionalnych przewozów pasażerskich wyniosą 237 milionów złotych. W tej kwocie są koszty rekompensat dla Arrivy i Polregio oraz koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe – 31,3 mln zł.
Samorząd województwa jest właścicielem 75% pociągów realizujących pasażerskie połączenia w regionie. Dysponuje trzydziestoma trzema pojazdami, które w tym roku przejadą 6,5 miliona kilometrów.