W grudniu pociągi pasażerskie znów mają docierać do lotniska Katowice-Pyrzowice. Na zrewitalizowanej linii pojawią się pociągi Kolei Śląskich i (prawdopodobnie) jedna para pociągów PKP Intercity, z Krakowa do Gdyni. Ma to związek z planowaną przebudową katowickiego węzła kolejowego.
Wielkimi krokami zbliża się otwarcie zmodernizowanej linii kolejowej nr 182, łączącej Zawiercie z Tarnowskimi Górami, która przebiega w pobliżu lotniska Katowice Pyrzowice. Dosłownie wczoraj, 25 października, informowaliśmy o tym,
że połączenia na nowej trasie mogą obsłużyć tylko Koleje Śląskie. Pociągów przewoźnika nie będzie tam jednak zbyt wiele, o czym szerzej
piszemy tutaj. Pociągi na omawianym odcinku mają ruszyć od grudnia bieżącego roku, choć jak wynika z Portalu Pasażera, do Pyrzowic dojedzie także jedna para pociągów dalekobieżnych.
Z Poznania i Opola na lotnisko w Pyrzowicach
Chodzi bowiem o pociąg IC Piast, z Krakowa do Gdyni i z powrotem. Będzie on kursował z Krakowa przez Trzebinię, Jaworzno Szczakową, lotnisko w Pyrzowicach, Tarnowskie Góry a dalej Gliwice, Opole Wrocław, Poznań, Inowrocław i Bydgoszcz do Gdyni. Tę informację potwierdza nam Biuro Prasowe PKP Intercity.
– W rocznym rozkładzie jazdy 2023/2024 przewidziane jest zatrzymanie pociągu IC „Piast” na stacji Pyrzowice Lotnisko. Zmiana trasy składu wynika z zaplanowanych przez zarządcę infrastruktury prac na węźle katowickim i zakładanych w związku z tym ograniczeń przepustowości stacji Katowice i odcinków do niej przylegających. Przejście na trasę objazdową nie nastąpi jednak od początku obowiązywania nowego rozkładu jazdy, ale dopiero po rozpoczęciu prac na węźle katowickim, które są planowane na koniec I kwartału 2024 roku. To oznacza, że w grudniu 2023 roku pociąg będzie się jeszcze zatrzymywał na stacji w Katowicach – napisała Marta Ziemska z Biura Prasowego spółki.
Pociąg “ewentualnie” zmieni trasę
Nieco mniej optymistycznie wypowiada się w tej kwestii zarządca infrastruktury, a więc PKP PLK.
– PLK prowadzą postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy prac na odcinku Katowice Szopienice Płd. – Katowice Piotrowice. Ustalono z PKP Intercity, że do czasu rozpoczęcia prac na węźle katowickim, pociąg IC Piast będzie kursował tak jak dotychczas, przez Katowice. Ewentualne poprowadzenie trasy pociągu przez Pyrzowice, będzie związane z rozpoczęciem prac budowlanych i zmniejszeniem przepustowości torów w Katowicach – mówi nam Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP PLK.
Przypomnijmy jednak, że ciągle mówimy o planach, bowiem wspomniana inwestycja w Katowicach
wciąż nie ma wykonawcy. Krajowa Izba Odwoławcza unieważniła ostatnio
wyniki postępowania przetargowego na właściwe prace budowlane, które miało wykonać polsko-chińskie konsorcjum.
"Węglówka przejezdna", ale niedostępna dla pasażerów
Kolejną ciekawostką związaną z kursowaniem “Piasta” będzie to, że pociąg pojedzie z Gliwic do Tarnowskich Gór przez Bytom Bobrek, gdzie pociąg skręci na północ, w kierunku posterunku Bytom Karb znajdującego się na linii nr 131. Linia ta od wielu miesięcy jest modernizowana i nie obsługuje ruchu kolejowego, a zgodnie z Portalem Pasażera Piast będzie jedynym pociągiem, który pojedzie nią na pewnym fragmencie. O kwestię przejezdności “węglówki” (potoczna nazwa linii nr 131) również zapytaliśmy zarządcę infrastruktury.
– Po linii kolejowej 131, czyli od Chorzowa przez Bytom do Tarnowskich Gór, przejezdność będzie możliwa od 10 grudnia 2023, bez możliwości zatrzymania na części stacji i przystanków. Zakończenie realizacji zadania „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” planowane jest w 2025 r., jednakże całość zmodernizowanej infrastruktury pasażerskiej zostanie udostępniona w III kwartale 2024 r. – mówi nam Katarzyna Głowacka z PKP PLK.
Wciąż mogą nastąpić zmiany
Jednocześnie Głowacka przypomniała też, że prace nad nowym rozkładem jazdy jeszcze trwają, a sam Portal Pasażera pokazuje tylko jego zarys – Portal Pasażera, do czasu zarządzenia korekty rozkładu jazdy 2.11, pokazuje zarys rocznego rozkładu jazdy 2023/2024, który może jeszcze ulec zmianie – zaznaczyła przedstawicielka PKP PLK.