PKP Polskie Linie Kolejowe podały szczegóły zmienionego harmonogramu przetargów na 2021 rok. W I półroczu uda się rozpisać postępowania na dwukrotnie mniejszą kwotę, niż planowano w listopadzie.
Jak już informowaliśmy przed miesiącem,
Railway Business Forum i Izba Gospodarcza Transportu Lądowego wysłała do PKP PLK pismo w sprawie braku nowych przetargów na inwestycje kolejowe ogłaszanych przez spółkę. Jak podkreślały organizacje pracodawców, w ogłoszonym w listopadzie 2020 roku planie przetargów zapowiadano 60 dużych projektów na łączną kwotę ponad 17 mld zł. Tymczasem nie udało się zrealizować planu ogłoszenia dwunastu postępowań zaplanowanych do końca 2020 roku; co gorsza, w tym roku PKP PLK
w ogóle nie rozpisała jeszcze dużych postępowań inwestycyjnych.
W odpowiedzi na wystąpienie organizacji branżowych PKP Polskie Linie Kolejowe
opublikowały zaktualizowany wykaz postępowań na roboty budowlane planowanych do wszczęcia w 2021 roku. Jest on bardziej szczegółowy, w stosunku do tego z listopada 2020 roku; zauważalne były jednak duże przesunięcia w harmonogramie. Trudno również było oszacować łączną kwotę zapowiadanych postępowań.
Wkrótce RBF i IGTL
wysłały do PKP PLK drugie pismo, w którym ponownie apelują o „niezwłoczne podjęcie działań pozwalających na ponowne uruchomienie zamówień”. Z informacji udostępnionych przez RBF i IGTL wynika, że przedłużający się przestój już prowadzi do zwolnień pracowników, a problem branży może się jeszcze bardziej pogłębić. – Należy zwrócić uwagę, że mamy do czynienia zagrożeniem niewykorzystania środków produkcji o wartości kilkuset milionów złotych oraz potencjalnymi zwolnieniami, które mogą dotknąć kolejne kilka tysięcy osób –
czytamy w liście.
Jest pierwszy przetarg
Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe ustosunkowały się do drugiego wystąpienia organizacji branżowych. W piśmie podpisanym przez członków zarządu spółki Piotra Majerczaka i Arnolda Brescha czytamy, że w pierwszych dniach marca br. ogłoszony został przetarg na wzmocnienie nasypów na szlaku Naterki – p. odg. Olsztyn Kortowo. – Kolejne ogłaszane będą sukcesywnie do wartości ok. 2 mld zł w pierwszym półroczu 2021 roku – informuje PLK. Będą to ostatnie postępowania
objęte Krajowym Programem Kolejowym.
– Kończą się przygotowania projektów z nowej puli, objętej nową perspektywą finasowania. W drugim półroczu 2021 PKP Polskie Linie Kolejowe będą gotowe, by ogłosić postępowania za kilkanaście miliardów złotych na zadania gotowe już do realizacji – podkreśla zarząd PKP PLK, dodając, że spółka przez ostatnie kilka lat sukcesywnie podpisuje umowy wynikające z prowadzonych postępowań przetargowych, tj.:
- w roku 2017 o wartości 18,6 mld zł,
- w roku 2018 o wartości 9,6 mld zł,
- w roku 2019 o wartości 15,1 mld zł,
- w roku 2020 o wartości 10,9 mld zł.
PKP PLK poinformowała również, że w "czynnych umowach" jest obecnie ok 46,4 mld zł. Zakończone są natomiast inwestycje na ok. 18,5 mld zł. – Wskazane dane jednoznacznie obrazują, że działania Spółki są przemyślane, ukierunkowane pro-rynkowo i pozwalają na roczną realizację zadań inwestycyjnych o wartości kilkunastu miliardów złotych. Spółka podjęła działania uniemożliwiające powstanie dołka przetargowego – kończy list do wykonawców zarząd PKP PLK.