Budowa linii przez Laos od granicy chińskiej do granicy z Tajlandią rozpoczęła się w grudniu 2016 roku. Chińczycy zbudowali 400-kilometrową normalnotorową linię w trudnych warunkach terenowych w rekordowym tempie.
Jak poinformowała chińska agencja prasowa Xinhua, pierwszy pociąg pasażerski z Chin przybył do Vientiane w Laosie przy granicy z Tajlandią w sobotę, 16 października. Gotowa jest już cała, ponad 400-kilometrowa linią od chińskiej granicy, przygotowane na przyjęcie pociągów są dworce, w tym niezwykle imponujący – w Vientiane.
Inwestycja powstała dzięki współpracy rządów Laosu i Chin (w obu krajach rządzą partie komunistyczne), jest elementem programu „Pasa i Drogi”, który jest ofertą kredytu lub zobowiązań w zamian za chińskie inwestycje. Pociągi, które będą kursować przez Laos różnią się nieco parametrami technicznymi od szybkich pojazdów kursujących w Chinach. Chociaż chińskie media zapewniają, że elektryczny zespół trakcyjny Lane Xang wzorowany jest na składach zespolonych Fuxing, mogących kursować z prędkościami ponad 300 km/h, to rozpędzać się będzie „tylko” do 160 km/h. Dziewięciowagonowe pojazdy dla 720 pasażerów zostały wyprodukowane przez chińską grupę CRRC, podobnie jak linia kolejowa – w chińskim standardzie, z zastosowaniem rozstawu szyn 1435 mm.
Linia będzie obsługiwana przez chińsko-laotańskiego przewoźnika Laos-China Railway. Obecnie kończą się jazdy testowe pociągów oraz szkolenie załóg. Wprowadzenie pojazdów do ruchu zaplanowano na grudzień 2021.
Prace przy linii rozpoczęły się z końcem 2016 roku.
Obszernie pisaliśmy o nich tutaj.