Trwają intensywne działania rozbiórkowe na lubuskim odcinku linii nr 371. Do końca miesiąca zakończą się roboty obejmujące fragment od granicy z województwem wielkopolskim do Nowej Soli. PKP SA rozpoczęło już przekazywanie gruntów starostwu powiatowemu, które w tym samym korytarzu transportowym planuje utworzyć ciąg rowerowo-pieszy.
Rozbiórką torowiska kończy się sprawa fragmentu nieczynnej od lat linii kolejowej nr 371 prowadzącej z Wolsztyna do Żagania (w ostatnim okresie nie było utrzymanej przejezdności na całym jej przebiegu) Przypomnijmy, że decyzję o jej fizycznej likwidacji podjęto pomimo wcześniejszych zapewnień rządu, że odstąpi on od takiej praktyki i nie dopuści do rozbiórki kolejnych tras. Ministerstwo Infrastruktury tłumaczyło, że
od tej zasady poczyniono wyjątek w związku ze staraniami samorządów lokalnych o wybudowanie w miejsce toru ścieżki rowerowej, która miałaby służyć celom transportowym w sposób zgodny z aktualnymi potrzebami lokalnych społeczności.
Pomiędzy Nową Solą a Lubięcinem nie ma już naniesień po linii – W związku z oczekiwaniami samorządu zostało zawarte trójstronne porozumienie pomiędzy PKP SA, PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oraz władzami powiatu nowosolskiego w sprawie przekazania nieruchomości związanych z linią kolejową Wolsztyn – Żagań w granicach powiatu w celu budowy ciągu pieszo-rowerowego – opisuje Michał Stilger, rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych. Aktualnie trwają prace rozbiórkowe. – PKP SA prowadzą demontaż nieużytkowanej infrastruktury (naniesień po linii kolejowej) na terenie województwa lubuskiego od granicy z woj. wielkopolskim, tj. od km 17,100 linii, do Nowej Soli (km 51,461) – dodaje.
Odcinek objęty robotami rozbiórkowymi rozpoczyna się pomiędzy dawnym przystankiem Krzyż Rudno a stacją Kolsko. – Prace zostały już zakończone na odcinku Nowa Sól – Lubięcin, natomiast roboty na pozostałych odcinkach są trakcie realizacji. Rozbiórka powinna zostać ukończona do 31 sierpnia tego roku – relacjonuje nasz rozmówca.
PKP nie wyklucza odbudowy toru w przyszłości – W miarę postępu robót rozbiórkowych, zgodnie z podpisanymi porozumieniami, PKP SA udostępniają nieruchomości starostwu nowosolskiemu w celu umożliwienia rozpoczęcia prac nad budową ścieżki rowerowej – usłyszeliśmy od przedstawiciela Polskich Kolei Państwowych. Stwierdza on, że zagwarantowany został brak możliwości zbycia terenu pokolejowego przez władze powiatowe podmiotowi innemu niż kolej. – Gdyby w przyszłości pojawiło się zainteresowanie ze strony przewoźników, linia kolejowa w obrębie tego samego korytarza mogłaby zostać odtworzona – zapewnia. Taki scenariusz należy jednak uznać za mało realny.
Przedstawiciel PKP SA nie odpowiedział jednoznacznie na nasze pytanie, kiedy po rozbieranym odcinku linii nr 371 przejechał ostatni pociąg. – Linia kolejowa 371 na odcinku Żagań – Wolsztyn jest wyłączona z ruchu pasażerskiego od 1993 r. – wskazał jedynie nasz rozmówca.