PKP PLK poinformowała nas, iż koniec prac na drugiej części linii 285, na odcinku Świdnica – Jedlina Zdrój, ma nastąpić w grudniu obecnego roku. Jak więc postępują prace przy tej rewitalizacji?
Linia kolejowa 285 łączy Wrocław z Jedliną Zdrój przez Kobierzyce oraz Świdnicę. Szlak na całej swej długości jest nieprzejezdny od wielu lat, choć w tym roku ma się to zmienić. PKP PLK prowadzą bowiem rewitalizację i modernizację całej trasy, a zadanie to jest podzielone na dwie części. Pierwsza z nich obejmuje odcinek Wrocław – Świdnica, a druga dotyczy
odcinka Świdnica – Jedlina Zdrój. Przejazd po całej linii 285 w grudniu 2022 roku?
Prace na pierwszym odcinku tej linii, do Świdnicy, mają umożliwić przejazd pociągów tą trasą w czerwcu tego roku. Szeroko opisywaliśmy ten
temat w tym artykule. W tym przypadku prace są znacznie opóźnione. Niestety identyczna sytuacja ma miejsce w przypadku dalszej części linii 285, a więc tej biegnącej ze Świdnicy do Jedliny Zdroju.
Także tutaj prace złapały znaczne opóźnienie, bowiem pierwotny termin oddania linii do użytku
przypadał na końcówkę 2020 roku.PKP PLK, która nadzoruje rewitalizację tej części trasy, zapewnia jednak, iż wszystkie prace na odcinku do Jedliny Zdroju skończą się do grudnia tego roku, co pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń pasażerskich, o czym informuje nas rzecznik PKP PLK, Mirosław Siemieniec.
Prace przy peronach i systemach łączności
– Na odcinku Świdnica – Jedlina Zdrój zakończenie prac przewidywane jest na koniec roku. Na tej trasie na 22 km jednotorowej górskiej linii teren wznosi się o ponad 200 m. Są liczne łuki i teren wymagający przepraw, m.in. wiaduktów, mostów. Na terenie stacji Świdnica Kraszowice wybudowana została nastawnia kontenerowa z masztem i urządzeniami radiołączności. Zabudowany został także rozjazd umożliwiający (na szlaku Dzierżoniów – Świdnica Miasto) wjazd pociągu w kierunku Jedliny Zdroju – mówi nam rzecznik PKP PLK.
Mirosław Siemieniec wylicza także, iż na szlaku trwają ciągle prace związane z budową peronów i dojściami do nich. Ten etap prac przewidziano do końca maja. Następnie na przystankach mają pojawić się elementy małej architektury, a także wiaty czy tablice przystankowe. W samej Jedlinie Zdroju prace objęły modernizację przejścia pod torami czy też odnowienie wiaty peronowej.
Modernizacja 113 obiektów inżynieryjskich
– Prace na trasie objęły wszystkie 113 obiektów: mosty, wiadukty i mury oporowe. Po przeglądzie i przygotowaniu obiektów zabudowywane są mostownice i montowane tory.
Na części trasy prace torowe są zakończone, na części prowadzone. Przebudowanych zostało kilkanaście przejazdów kolejowo-drogowych na szlaku Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój. Zmodernizowane zostały systemy sterowania ruchem na odcinkach: Świdnica Kraszowice - Mościsko Dzierżoniowskie, Głuszyca - Wałbrzych oraz na stacjach Świdnica Kraszowice i Jedlina Zdrój. Zakończyły się prace związane z łącznością – dodaje rzecznik prasowy PKP PLK.
Prace na całej linii 285 są w znacznej części dofinansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego i mają pozwolić na dojazd do takich turystycznych atrakcji jak Góry Sowie czy chociażby Zamek Grodno w Zagórzu Śląskim.