PKP PLK z powodu znacznie przekroczonego kosztorysu unieważniły przetarg na przebudowę linii 117 od Kalwarii Zebrzydowskiej do Andrychowa. Teraz rozpisano nowe postępowanie, ale niestety przebudowa obejmie tylko fragment linii.
Prawie dokładnie rok temu PKP PLK
ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót na trzydziestokilometrowym odcinku linii 117 pomiędzy Kalwarią Zebrzydowską, Wadowicami i Andrychowem. Budżet na realizację prac w trzech zadaniach wynosił łącznie 122,5 mln zł. Obecnie od Wadowic aż do granicy województwa pociągi praktycznie nie mogą jechać szybciej, niż 40 km/h a 13 km pomiędzy Wadowicami a Andrychowem pokonują w aż 21-23 minuty.
Powstanie przystanek i mijanka, prędkość wzrośnie do 80 km/h
Niestety, jak w większości przetargów rozpisywanych od początku 2018 roku, kosztorys PKP PLK został znacznie przekroczony. W związku z tym zarządca unieważnił poprzedni przetarg i rozpisał nowy. Podobnie jak poprzednio, projekt ma dotyczyć modernizacji linii kolejowej 117 na całym małopolskim odcinku od km 1,675 do km 47,880 (Kalwaria Zebrzydowska – granica województwa). Niestety, prace wykonawcze zostały znacznie ograniczone – do odcinka Wadowice – Andrychów (od km 18,600 do km 31,046), wraz z przesunięciem przystanku i budową mijanki w Barwałdzie Średnim.
Jak zapowiada PLK, po zakończeniu prac na odcinku pociągi będą się poruszać z prędkością 80 km/h. – Wzrośnie przepustowość linii kolejowej. Podróżni będą mogli korzystać z nowoczesnych peronów, a mieszkańcy Wadowic otrzymają nowy przystanek na wysokości os. Podhalanin – wylicza Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK. Inwestor planuje podpisać umowę z wykonawcą jeszcze w tym roku, a prace budowlane mają się zakończyć w połowie 2022 roku.
Będą robić po kawałku
Niestety, decyzja o podziale na etapy nie jest dobrą wiadomością dla pasażerów. Oznacza bowiem, że po zakończeniu prac na tym odcinku pasażerów czekają utrudnienia i komunikacja zastępcza podczas realizacji odcinków przyległych. PLK nie zaprzecza. – Wykonanie kolejnych etapów prac planujemy zrealizować w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej. PLK będzie starać się działać tak, by realizacja zadań się ze sobą zazębiła, by ograniczyć czas modernizacji tej linii – obiecuje Hamarnik.
Rewitalizacja linii nr 117 to projekt finansowany z Regionalnych Programów Operacyjnych województw śląskiego i małopolskiego. O jej założeniach
pisaliśmy tutaj.