Pociągi PKP Intercity z każdym rozkładem jazdy docierają do kolejnych miejscowości. W ostatnim czasie dzięki pociągom pospiesznym na kolejową mapę Polski wrócił Rypin. Dzięki interpelacji posła Łukasza Mejzy poznaliśmy wstępne plany PKP IC na to, jak spółka chce rozwijać siatkę swoich połączeń do 2030 roku. Pociągi dalekobieżne mają docierać do Wschowy, Mielca, Ostrołęki czy Łomży.
Poseł Łukasz Mejza złożył do Ministra Infrastruktury…
16 identycznych interpelacji, które różniły się tylko regionem, którego dotyczyły. Poseł zapytał w nich o to, jakie nowe połączenia kolejowe mają zostać uruchomione na terenie wsi i miejscowości gminnych w każdym województwie. Dzięki temu poznaliśmy plany PKP Intercity na to, gdzie w ciągu najbliższych 9 lat dotrą pociągi dalekobieżne, uruchamiane przez państwowego przewoźnika.
Z racji dużej liczby nowych odcinków sieci kolejowej, które PKP IC planuje obsługiwać do 2030 roku, załączamy tabelę, która została udostępniona w odpowiedzi na poselską interpelację. Kolorem szarym zaznaczono relacje, bądź przystanki które aktualnie są już obsługiwane przez pociągi dalekobieżne, natomiast kolor biały oznacza te planowane:
Przysucha bez połączeń dalekobieżnych
Na naszych łamach pisaliśmy o reaktywacji połączeń
do Rypina, a
wcześniej Płocka. Poruszaliśmy też
wątek modernizacji linii z Olsztyna do Ełku przez Szczytno i Pisz. W ciągu dwóch lat
na szczęście poprawiła się tam oferta połączeń regionalnych, a PKP IC prowadzi tym odcinkiem 3 pary swoich pociągów. W kategorii stacji, na których zaczęły się zatrzymywać składy dalekobieżne widnieje Przysucha,
lecz jak pisaliśmy kilka miesięcy temu, aktualnie nie jest to prawda, a stacja widniała w dalekobieżnym rozkładzie jazdy z powodu remontu linii numer 8. Do Kolbuszowej dojeżdża natomiast
pociąg IC Górski, ze Szczecina do Rzeszowa.PKP IC chce obsługiwać Mikołajki i Mrągowo, a Leszno może uzyskać bezpośrednie połączenie z Warszawą
Co więc planuje narodowy przewoźnik?
Na Mazurach PKP IC przewiduje obsługę odcinka Czerwonka – Ełk, co pozwoliłoby docierać pociągiem do Mikołajek czy Mrągowa. Na ten moment linia nie jest wykorzystywana w jakimkolwiek ruchu pasażerskim, a samorząd wojewódzki chciałby ją zrewitalizować dzięki programowi Kolej+. Jednak
wstępne wyceny tej operacji pokazują, że w ramach powyższego programu raczej nie będzie to możliwe. W tym regionie spółka chciałaby także uruchamiać pociągi, które kończyłyby kursy w Braniewie, do którego także nie docierają aktualnie żadne pociągi pasażerskie. Składy IC mają także docierać do Olecka na trasie między Ełkiem, a Suwałkami.
Już w poprzednich latach
wielkopolscy parlamentarzyści pytali o to, czy i kiedy uda się uruchomić pociąg spółki PKP IC po linii numer 14, od Głogowa przez Leszno i Kalisz do Łodzi, a dalej do Warszawy. Wg. zapowiedzi ukazanej w tabeli, przewoźnik planuje takie połączenie, dzięki czemu do Wschowy znowu zaczną docierać pociągi dalekobieżne, a dawna stolica województwa, jaką jest Leszno, uzyskałoby bezpośredni pociąg do Warszawy, bez konieczności przesiadki w Poznaniu.
PKP IC zacznie zatrzymywać się w Kartuzach?
Ciekawie może wyglądać sytuacja na Pomorzu i Kujawach, gdzie wg. informacji resortu, PKP IC będzie chciało wreszcie uruchomić połączenia dalekobieżne do Gdańska z wykorzystaniem linii 201. Co ciekawe ostatnio spółka
nie chciała trasować tamtędy pociągów dalekobieżnych, które miały zmienić trasę z powodu
remontu linii 207. Przedstawione plany zakładają także zatrzymanie pociągów na stacji w Kartuzach, co będzie wymagało skorzystania z kawałka
nieużywanej od dawna linii kolejowej 214, na odcinku Somonino – Kartuzy.W ruchu dalekobieżnym ma zostać także wykorzystany fragment Grudziądz – Chojnice – Szczecinek, co może oznaczać, że Grudziądz, który dopiero niedawno odzyskał połączenia dalekobieżne, uzyska kolejne takie połączenia. Dzięki temu odcinkowi, pociągi PKP IC mogłyby się zatrzymywać w Tucholi czy Drawsku Pomorskim. Na Pomorzu Zachodnim ministerstwo wymienia także
pociągi do Darłowa, o których szerzej pisaliśmy kilka miesięcy temu.Z PKP IC do Nowej Rudy i Łomży
Na liście są też odcinki z Dolnego Śląska, a więc Kłodzko – Wałbrzych, dzięki któremu pociągi pospieszne zatrzymywałyby się w Nowej Rudzie. Ten odcinek może zapewnić także pociągi PKP IC Jedlinie Zdroju. W rejonie Kłodzka pociągi Intercity mają też dojeżdżać do Międzylesia.
Na liście jest także Łomża, która aktualnie jest zupełnie pozbawiona połączeń pasażerskich.
Może się to zmienić dzięki programowi Kolej+. Ponadto resort infrastruktury wspomina także o odcinku Szczytno – Łapy, co pozwoliłoby na włączenie do siatki połączeń dalekobieżnych Ostrołęki, a o
modernizacji tego odcinka pisaliśmy kilka dni temu. Zyskają też Mielec, Cieszyn i … Żary?
Z ważniejszych miejscowości do których mogą ponadto dotrzeć pociągi dalekobieżne PKP IC należy wymienić Mielec, do którego niedawno wróciły…
4 pary pociągów regionalnych po wielomilionowej modernizacji, a także Ustrzyki Dolne, Cieszyn, Limanową czy Rabkę Zdrój.
Uruchomienie pociągów pospiesznych na odcinku Żary – Węgliniec może zwiastować kolejny pociąg spółki PKP IC, który
będzie się zatrzymywał w Żarach. Dzięki temu może dołączyć do połączenia kursującego przez Legnicę i Żagań
(obecnie IC Hetman), które po wielu latach zapewniło Żaganiowi i Żarom powrót do siatki połączeń PKP IC.