PKP PLK wstępnie planują zwiększyć przepustowość i przyspieszyć ruch na linii nr 1 pomiędzy Skierniewicami a Częstochową. Inwestycję zaplanowano na lata kolejnej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej. W tym samym okresie ma zostać zrealizowany duży projekt dotyczący połączenia Łodzi z Kutnem: budowa nowej trasy bądź przebudowa istniejącej linii nr 16 na dwutorową.
Pewne zdumienie części komentatorów budzi wciąż kwestia maksymalnych prędkości na liniach kolejowych remontowanych w regionie łódzkim. Dotyczy to m.in. linii kolejowej nr 14 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola, która podczas prowadzonej obecnie tzw. rewitalizacji dostosowywana jest do ruchu z prędkością 120 km/godz. PKP PLK wskazywały, że możliwe będzie późniejsze podniesienie jej parametrów technicznych, w tym dopuszczalnej szybkości ruchu do 160 km/godz., nie ma jednak na razie konkretnych planów w tym zakresie.
Kolejna inwestycja na linii nr 1Zarządca infrastruktury wskazuje jednak na dwa inne projekty, które w swoim założeniu mają doprowadzić do przyspieszenia ruchu na trasach ważnych z punktu widzenia obsługi łódzkiego węzła kolejowego. Pierwszy dotyczy linii nr 1, drugi – trasy biegnącej do Kutna. Ciekawsza z zapowiedzi dotyczy trasy biegnącej przez Koluszki w kierunku Górnego Śląska, bo dotychczas spółka nie informowała o kolejnych planach inwestycyjnych na tej magistrali.
– Na wstępnej liście projektów planowanych do wykonania w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej 2021 – 2027 znajduje się zadanie polegające na zwiększeniu prędkości na linii kolejowej nr 1 poprzez poprawę przepustowości na odcinku Częstochowa – Koluszki – Skierniewice – powiedział nam Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Nie znamy jednak na razie żadnych szczegółów dotyczących przedsięwzięcia. Przypomnijmy, że fragment Koluszki – Skierniewice modernizowany był w latach 2006 – 2008, a prędkość maksymalna oscyluje tam wokół 140 km/godz. Odcinek z Koluszek do Częstochowy był natomiast remontowany w standardzie tzw. rewitalizacji w latach 2014 – 2015, w wyniku czego prędkość została podniesiona do 120 km/godz.
Wciąż trwają analizy rozwiązań dla ciągu Łódź – Kutno
– PLK analizują również możliwości usprawnienia połączenia kolejowego pomiędzy Łodzią a Kutnem. W ramach projektu pn. „Prace na liniach kolejowych nr 15, 16 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno” realizowanego etapami do 2023 r. zakładamy podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h i towarowych do 100 km/h – mówi nasz rozmówca. Przypomina także o
toczących się pracach nad studium wykonalności, które ma być wstępem do opracowania dokumentacji przedprojektowej dla modernizacji linii nr 16 Łódź Widzew – Kutno.
– Wśród rozważanych wariantów inwestycyjnych są dostosowanie trasy do prędkości 160 km/h wraz z budową drugiego toru lub budowa nowej dwutorowej linii łączącej Łódź z Kutnem w nowym śladzie – wylicza Karol Jakubowski. Dodaje także, że według obecnych planów inwestycja zostanie sfinansowana ze środków unijnych.