Partnerzy serwisu:
Biznes

Do 19 mln kary za brak niemieckiej homologacji Linków

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
30-11-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer/jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Do 19 mln kary za brak niemieckiej homologacji Linków
Województwo lubuskie nie przyjęło propozycji Pesy dotyczącej rozwiązania problemów z uzyskaniem dopuszczenia jednostek SA139 do ruchu po niemieckiej sieci kolejowej. Samorząd zamierza naliczać producentowi umowne kary za niedotrzymanie terminu umożliwienia wyjazdu za zachodnią granicę. Ma to umożliwić wynajęcie taboru, który mógłby wozić pasażerów w obu krajach.

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego poinformował nas, że Pesa ostatecznie potwierdziła, że nie wywiąże się z umowy z UMWL i nie zapewni w ciągu najbliższych tygodni homologacji jednostek SA139 na sieć kolejową DB Netz.

 – Przedstawiciele bydgoskiego producenta szynobusów zakupionych przez samorząd województwa, podczas spotkania z członkiem zarządu województwa Alicją Makarską poinformowali, że uzyskanie homologacji uprawniającej do poruszania się szynobusów po niemieckich torach jest niemożliwe w terminie do końca tego roku, tak jak przewiduje to umowa między województwem a Pesą – mówi Michał Iwanowski, rzecznik prasowy zarządu województwa lubuskiego.

Dopuszczenie do ruchu w Niemczech miały uzyskać cztery jednostki dostarczone dwa lata temu.

Prawie ćwierć miliona zł kary dziennie

W połowie listopada samorząd powołał grupę negocjacyjną, która miała pomóc wypracować w tej sprawie kompromis pozwalający województwu uruchomić zgodnie z wcześniejszymi planami bezpośredni kurs z Gorzowa Wielkopolskiego do Berlina. UMWL odrzucił jednak ostatecznie propozycje złożone przez Pesę i będzie naliczał producentowi wysokie kary za niewywiązanie się z umowy.

 – Rozwiązanie sprawy zaproponowane przez Pesę jest niemożliwe do zaakceptowania z punktu widzenia interesu województwa – ocenia przedstawiciel samorządu. – Przyczyny tej sytuacji leżą po stronie Pesy. Skutkuje to naliczeniem przez województwo kar umownych w wysokości ok. 60 tys. zł dziennie za każdy z czterech pojazdów szynowych za każdy dzień zwłoki. Łącznie możliwe jest naliczenie kar umownych w wysokości 19 mln zł – zapowiada.

Duża kara pozwoli na wynajęcie taboru. Czy pociąg ruszy już w styczniu?

Choć brak własnego taboru, który mógłby wjechać do Niemiec, znacznie komplikuje starania UMWL w sprawie uruchomienia jednej pary bezpośrednich pociągów Gorzów Wlkp. – Berlin – Gorzów Wlkp., trudności mają nie przekreślać szans na szybką inaugurację kursów. Województwo chce, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, przeznaczyć pieniądze uzyskane od producenta Linków na wynajem ze źródeł zewnętrznych innych pojazdów, które mogłyby tymczasowo obsługiwać międzynarodowe połączenie.

 – Przewozy Regionalne, które na postawie umowy z samorządem województwa realizują połączenia kolejowe w regionie (w tym połączenia transgraniczne), podejmą się realizacji bezpośredniego połączenia Berlin – Gorzów od 1 stycznia 2016 r. pod warunkiem uzyskania pojazdów z homologacją – zapewnia Michał Iwanowski.

Pesa: Zaszkodziła zmiana przepisów w Niemczech

Jak informuje "RK" rzecznik Pesy Michał Żurowski, rzeczywiście, Pesa powinna dostarczyć homologację EBA w roku 2015, ale niestety, do dziś proces homologacji nie został zakończony.

– Przyczyn opóźnień tego procesu jest kilka: m.in. zmiana prawa na terytorium Niemiec w trakcie prowadzenia procesu homologacyjnego przez Pesę dla pojazdów o typie 600 dedykowanych dla przewoźnika Regetalbahn – mówi rzecznik. W trakcie rozpoczętego procesu homologacji weszło w życie rozporządzenie dot. konieczności badania zjawiska „rollieren” tj. badanie poślizgu w relacji koło – szyna.

– To badania de facto wytrzymałości skrętnej osi pojazdu. Tego typu badania nie były wymagane w chwili rozpoczynania procesu homologacji pojazdu przez Pesę – mówi Żurowski. Niemniej jednak Pesa została zobowiązana do dostosowania się do nowych wymogów. Przez tę sytuację proces homologacji został właściwie cofnięty, ponieważ należało wykonać dodatkowe ustalenia z biegłymi i badania. – Skutkiem powyższego spółka Regentalbahn wypowiedziała Pesie umowę dostawy, a tym samym nasza firma zmuszona została do zmiany typu homologowanego pojazdu – przypomina rzecznik.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Deutsche Bahn oficjalnie zaprezentowało Linki Pesy w Dortmundzie [zdjęcia]

Tabor i technika

Deutsche Bahn oficjalnie zaprezentowało Linki Pesy w Dortmundzie [zdjęcia]

Leonard Dolecki 08 listopada 2018

Pesa Link dla DB z homologacją na Niemcy!

Tabor i technika

Pesa Link dla DB z homologacją na Niemcy!

jd/jm/inf. pras. 31 maja 2018

Homologacja Linków: Kary także w woj. zachodniopomorskim

Tabor i technika

Homologacja Linków: Kary także w woj. zachodniopomorskim

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 04 grudnia 2015

Co z pociągiem Gorzów – Berlin? Problem taborowy wciąż nierozwiązany

Pasażer

Lubuskie Linki wciąż bez niemieckiej homologacji

Tabor i technika

Lubuskie Linki wciąż bez niemieckiej homologacji

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 13 listopada 2015

Lubuskie zaczęło naliczać Pesie kary za brak homologacji Linków

Biznes

Lubuskie zaczęło naliczać Pesie kary za brak homologacji Linków

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 13 stycznia 2016

Zobacz również:

Deutsche Bahn oficjalnie zaprezentowało Linki Pesy w Dortmundzie [zdjęcia]

Tabor i technika

Deutsche Bahn oficjalnie zaprezentowało Linki Pesy w Dortmundzie [zdjęcia]

Leonard Dolecki 08 listopada 2018

Pesa Link dla DB z homologacją na Niemcy!

Tabor i technika

Pesa Link dla DB z homologacją na Niemcy!

jd/jm/inf. pras. 31 maja 2018

Homologacja Linków: Kary także w woj. zachodniopomorskim

Tabor i technika

Homologacja Linków: Kary także w woj. zachodniopomorskim

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 04 grudnia 2015

Co z pociągiem Gorzów – Berlin? Problem taborowy wciąż nierozwiązany

Pasażer

Lubuskie Linki wciąż bez niemieckiej homologacji

Tabor i technika

Lubuskie Linki wciąż bez niemieckiej homologacji

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 13 listopada 2015

Lubuskie zaczęło naliczać Pesie kary za brak homologacji Linków

Biznes

Lubuskie zaczęło naliczać Pesie kary za brak homologacji Linków

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 13 stycznia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5