Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Długotrwałe uzgodnienia ws. Kolej Plus do Końskich

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
12-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Długotrwałe uzgodnienia ws. Kolej Plus do Końskich
Fot. PKP PLKZmodernizowan peron stacji Skarżysko-Kamienna w kierunku na Końskie. Wciąż bez sieci trakcyjnej
Trwają uzgodnienia dotyczące kształtu modernizacji linii kolejowej nr 25 pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Tomaszowem Mazowieckim. Na razie trudno oszacować, kiedy ten ważny międzywojewódzki odcinek zostanie zelektryfikowany. PKP PLK czekają bowiem na konkretne decyzje inwestycyjne spółki Centralny Port Komunikacyjny.

Stacja Końskie stała się symbolem ogłoszonego w okresie rządów Prawa i Sprawiedliwości programu Kolej Plus. To właśnie tam prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę powołującą fundusz. Nieco później władze województw łódzkiego i świętokrzyskiego wspólnie zawnioskowały o ujęcie w programie odcinka linii nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Skarżyskiem-Kamienną przebiegającego m.in. właśnie przez Końskie. Realizacja inwestycji wciąż pozostaje jednak na wczesnym etapie.

Środki z budżetu centralnego mają pozwolić na opracowanie dokumentacji, na podstawie której trasa zostałaby później zmodernizowana. Inwestycja jest oczekiwana od wielu lat, bo ma objąć nie tylko przebudowę torowiska, ale też elektryfikację szlaku, którą samorząd województwa łódzkiego postuluje już od kilkunastu lat i rozważał skorzystanie z różnych źródeł finansowania prac. Budowa sieci trakcyjnej mogłaby np. ułatwić skierowanie przez Końskie pociągów dalekobieżnych lub uruchomienie połączeń regionalnych w relacji Łódź – Kielce. Aktualnie przejazd pomiędzy stolicami sąsiednich regionów jest możliwy tylko z przesiadką.

Samorząd czeka na PLK, PLK – na CPK

Na jakim etapie są aktualnie przygotowania do przebudowy? – Wspólnie z województwem łódzkim zleciliśmy opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego, który to dokument został przekazany do PKP PLK celem przygotowania postępowania przetargowego związanego z dokumentacją dla tej inwestycji i pozyskaniem wszelkich decyzji administracyjnych – informuje Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. Służby marszałka zastrzegają przy tym, że dalsza realizacja przedsięwzięcia jest zależna w pełni od zarządcy sieci kolejowej.

Ten potwierdza, że przygotowuje się do kolejnych etapów inwestycji. Do ogłoszenia wspomnianego przetargu na dokumentację projektową droga wydaje się jednak daleka. – Projekt "Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna" jest na etapie określenia i uzgadniania zakresu inwestycji z uwzględnieniem projektów realizowanych w otoczeniu przez CPK (szprycha nr 7) – stwierdził bowiem Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Weryfikacja szprych potrwa półtora roku

Spółka CPK zamierza tymczasem ponownie przeanalizować dokonane dotychczas ustalenia dotyczące układu tzw. szprych, które miały rozchodzić się promieniście z projektowanego węzła przy nowym lotnisku. – Wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury i PKP PLK rozpoczynamy obecnie prace, które mają na celu analizę przyjętych i nowo proponowanych korytarzy linii kolejowych w zakresie m.in. spodziewanej liczby pasażerów, ruchu pociągów i parametrów technicznych. Ich celem jest określenie, jak będzie wyglądała docelowo sieć kolejowa w Polsce, w tym w jaki sposób zostanie obsłużony ruch kolejowy na linii w kierunku Kielc i dalej Tarnowa – usłyszeliśmy w Biurze Prasowym Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ten etap ma zakończyć się dopiero wraz z końcem 2025 r.

Trudno spodziewać się zatem, by wcześniej zapadły wiążące decyzje co do połączenia CPK – Kielce (dotychczas miało ono stanowić część szprychy nr 7, o której wspominały PKP Polskie Linie Kolejowe). Tymczasem przyjęte rozwiązania mogą okazać się kluczowe w kontekście elektryfikacji linii nr 25, bo ta może przynajmniej częściowo wejść w skład tej szprychy. Realizacja samych robót budowlanych jest zatem możliwa w perspektywie nie krótszej niż kilkuletnia.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest przetarg na projekt Kolej Plus do Zamościa

Infrastruktura

Jest przetarg na projekt Kolej Plus do Zamościa

Roman Czubiński 18 czerwca 2024

Kolej Plus: Łomża bez złotych klamek

Infrastruktura

Kolej Plus: Łomża bez złotych klamek

Jakub Madrjas 17 kwietnia 2024

Lubsko: Jest najkorzystniejsza oferta na projekt Kolej Plus

Infrastruktura

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Infrastruktura

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Roman Czubiński 12 lutego 2024

Databout zaprojektuje rewitalizację trasy Racibórz – Racławice?

Infrastruktura

Zobacz również:

Jest przetarg na projekt Kolej Plus do Zamościa

Infrastruktura

Jest przetarg na projekt Kolej Plus do Zamościa

Roman Czubiński 18 czerwca 2024

Kolej Plus: Łomża bez złotych klamek

Infrastruktura

Kolej Plus: Łomża bez złotych klamek

Jakub Madrjas 17 kwietnia 2024

Lubsko: Jest najkorzystniejsza oferta na projekt Kolej Plus

Infrastruktura

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Infrastruktura

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Roman Czubiński 12 lutego 2024

Databout zaprojektuje rewitalizację trasy Racibórz – Racławice?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5