PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzi prace mające na celu poprawę połączenia kolejowego Lublin – Rzeszów. Efektem modernizacji trasy będzie elektryfikacja linii nr 71 oraz odcinka „sześćdziesiątki ósemki”. Roboty zakończą się w 2021 r.
Podstawowa trasa łącząca dwie stolice regionów województw południowo- wschodniej Polski biegnie przez m.in. Stalową Wolę i Tarnobrzeg. W przeważającej części są one prowadzone liniami jednotorowymi i niezelektryfikowanymi. Dzięki realizacji dwóch projektów nastąpi elektryfikacja trzech linii kolejowych.
Utrudnienia między Lublinem a Rzeszowem
Narodowy zarządca sieci kolejowej od blisko roku (pomijając wcześniejsze prace) intensywnie modernizuje infrastrukturę kolejową na omawianym ciągu komunikacyjnym. Wczesną wiosną ubiegłego roku rozpoczęto prace na odcinku Lublin Zemborzyce – Kraśnik linii Lublin - Przeworsk.
Obecnie wykonawca inwestycji prowadzi roboty torowe między Kraśnikiem a Zaklikowem. Niebawem inwestycja przesunie się na odcinek Zaklików – Stalowa Wola Rozwadów oraz na łącznicę Stalowa Wola Charzewice – Stalowa Wola Rozwadów Towarowy. Każdy etap realizowanej inwestycji skutkuje zamknięciem linii dla pociągów towarowych i pasażerskich oraz uruchomienia kolejowej komunikacji zastępczej. Zasadnicze roboty torowe na linii nr 68 powinny zakończyć się w sierpniu bieżącego roku. W planach jest również elektryfikacji linii nr 71.
Jak wynika z m.in. upublicznionych harmonogramów zamknięć torowych planowanych do wykonania w rozkładach jazdy 2018/ 2019 i 2019/2020 uruchomienie bezpośrednich połączeń z Lublina do Rzeszowa przez Tarnobrzeg i Kolbuszową jeszcze długo nie będzie możliwe. Informacje te potwierdza „Rynkowi Kolejowemu” Karol Jakubowski z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., wskazując na skomplikowany proces inwestycyjny dotyczący elektryfikacji wymienionych linii kolejowych. - Elektryfikacja linii kolejowej jest zadaniem wymagającym i złożonym. Oprócz aspektów ściśle kolejowych projekt budowy sieci trakcyjnej musi uwzględniać zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko. Ramy czasowe dla inwestycji na trasie Lublin – Stalowa Wola (długość ponad 100 km) i Ocice – Rzeszów (długość ok. 67 km) zostały określone na podstawie szacunków porównawczych uwzględniających czas trwania podobnych zadań realizowanych w systemie „projektuj i buduj” – zapewnia udzielający informacji „Rynkowi Kolejowemu”.
Utrudnienia na linii nr 68 do końca 2019 r.
Między Lublinem a Stalową Wolą Rozwadów roboty torowe mają potrwać do końca lipca. Wtedy cały odcinek będzie przejezdny i ruch pociągów ma odbywać bez konieczności przesiadek. Zakłada się, że wrócą na tą trasę pociągi PKP Intercity łączące Lublin z Rzeszowem – obecnie połączenie realizowane jest kolejową komunikacją zastępczą. Pojadą one przez Przeworsk.
W tym czasie będą prowadzone prace związane z elektryfikacją trasy. - Na trasie Lublin – Stalowa Wola Rozwadów powstaje 5 podstacji trakcyjnych, które zasilą pociągi w prąd. Realizacja zadania wymagała przygotowania projektu, pozyskania wszystkich decyzji administracyjnych i środowiskowych, wykupu gruntów, następnie budowy podstacji trakcyjnych oraz podłączenia ich do zewnętrznej sieci energetycznej. Wykonawca prac, spółka PKP Energetyka zobowiązała się wykonać niezbędne przyłączenia do grudnia 2019 r. Montaż sieci trakcyjnej rozpocznie się po zakończeniu prac torowych na jesieni tego roku. Do tego czasu PLK wybudują słupy podtrzymujące przewody trakcyjne – wyjaśnia Karol Jakubowski. - Na potrzeby wywieszenia sieci trakcyjnej planowane są kilkugodzinne zamknięcia torowe. Dokładne terminy obowiązywania zamknięć będą zależały od uruchomienia systemu zasilania. O ewentualnych zmianach będziemy informować z wyprzedzeniem - zapewnia.
Niebawem ruszą prace między Ocicami a Rzeszowem
W innym terminie będą utrudnienia na linii nr 71. Jak wyjaśnia przedstawiciel PKP PLK w bieżącym roku nie są planowane zamknięcia torowe z powodu elektryfikacji. Wstrzymanie ruchu kolejowego nastąpi z powodu budowy mijanki w Majdanie Królewskim. Jak informuje Karol Jakubowski zadanie jest realizowane w celu poprawy przepustowości trasy. - Prace będą wymagały zmian w organizacji ruchu pociągów od 11 marca – 10 maja 2019 r. W tym czasie za pociągi pojadą autobusy – wyjaśnia. Więcej o komunikacji zastępczej na tym odcinku można przeczytać
tutaj.
Roboty budowlane związane z elektryfikacją linii nr 71 rozpoczną się jesienią – wcześniej wykonawca będzie przygotowywał niezbędną dokumentację. - Od września rozpocznie się budowa fundamentów pod słupy sieci trakcyjnej. Ten etap nie wymaga zamknięć torowych. Roboty wymagające zmian w organizacji ruchu zaplanowano na 2020 r. W okresie 10 kwietnia - 6 września przyszłego roku zaplanowano wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej – podaje udzielający informacji „Rynkowi Kolejowemu”. - Całość prac związanych z elektryfikacją linii ma się zakończyć się w 2021 r. – wyjaśnia.
Inwestycje realizowane zgodnie z harmonogramem
Jak dodaje Karol Jakubowski, prace na linii nr 68 Lublin – Stalowa Wola Rozwadów oraz nr 71 Ocice – Rzeszów, prowadzone są zgodnie z przyjętym harmonogramem. Zakłada on najpierw budowę systemu zasilania i następnie wieszanie sieci trakcyjnej.