Jak dowiedział się “Rynek Kolejowy”, prezes Urzędu Transportu Kolejowego zwrócił się do PKP Intercity z apelem o honorowanie cyfrowych dowodów tożsamości. Podczas kontroli biletów przewoźnik za ważne uznaje jedynie tradycyjne dowody. Prezes UTK zwrócił uwagę spółce na potrzebę honorowania również mTożsamości w ramach aplikacji mObywatel.
Czytelnicy zwracają się do ”Rynku Kolejowego” z pytaniami, czemu cyfrowa wersja dokumentu tożsamości, która dostępna jest w oficjalnej aplikacji przygotowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji, nie jest honorowana w pociągach PKP Intercity, mimo że można jej użyć np. na poczcie, a nawet podczas głosowania w lokalach wyborczych. Jak udało nam się ustalić, w tej sprawie interweniował już u przewoźnika prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra. Wyraził nadzieję, że przewoźnik szybko umożliwi pasażerom legitymowanie się, poza dokumentami w tradycyjnej formie, również mTożsamością.
– Elektroniczna forma dokumentu to duże ułatwienie dla pasażera. Jeśli przewoźnicy honorowaliby mTożsamość, to do podróży pociągiem wystarczyłby telefon z aplikacją mObywatel i elektroniczna wersja biletu – dodaje prezes UTK. Jak dodaje, stosowanie mTożsamości może także zapobiec ewentualnym nieporozumieniom, kiedy pasażer zapomni zabrać w podróż dowód osobisty, a bilet kupił przez aplikację mobilną lub stronę internetową.
Prezes UTK zwrócił przewoźnikowi uwagę, że honorowanie dokumentów w cyfrowej formie nie wymaga zaawansowanych, długotrwałych i kosztownych zmian. Cyfrowa tożsamość może być weryfikowana zarówno w dotychczasowy, tradycyjny sposób (tak jak plastikowe dowody osobiste) oraz za pośrednictwem oficjalnej aplikacji „mWeryfikator”. W ocenie prezesa UTK środki zabezpieczające przed ewentualnymi nadużyciami (np. posługiwanie się fałszywą tożsamością) nie mogą przesądzać o niehonorowaniu mTożsamości w transporcie kolejowym.
Co na to przewoźnik? PKP Intercity sprawdza możliwości w zakresie wprowadzenia honorowana mTożsamości, dostępnej w aplikacji mObywatel, w odniesieniu do potrzeb i specyfiki działalności przewoźnika – poinformowało nas biuro prasowego PKP Intercity. Sprawa jest o tyle istotna, że przewoźnicy wciąż utrzymują obowiązek legitymowania się przy okazaniu biletów zakupionych przez internet, mimo że takiego obowiązku nie ma dla biletów kupionych w kasie.
Cyklicznie powraca dyskusja na temat zasadności tych przepisów.