Dlaczego kilka miesięcy temu marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki proponował innym marszałkom, by „nie bali się wprowadzać innowacji na tory" i organizowali przetargi na obsługę linii regionalnych, a teraz sam się z nich wycofuje? – Ponieważ ma takie prawo – słyszymy w odpowiedzi Przemysława Mazura, naczelnika Wydziału Organizacji i Zarządzania Publicznym Transportem Zbiorowym w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu.
– W grudniu wygasają umowy zawarte z przewoźnikami – Przewozami Regionalnymi (jedna umowa) oraz Arrivą (dwie umowy). Województwo, zgodnie z obowiązującymi krajowymi i unijnymi przepisami prawa, posiada kompetencje do bezpośredniego powierzenia kolejowych przewozów pasażerskich. Województwo przystąpiło do negocjacji z oboma przewoźnikami, na zawarcie umów od grudnia 2015 roku – komentuje Przemysław Mazur.
Zapytaliśmy urząd, czy planowane jest zwiększenie pracy eksploatacyjnej w ramach BiT City z obecnych ok. 800 tys. pockm. do 1200 tys. pockm. Taki wzrost zakładała bowiem umowa na zakup pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych, które współfinansowano ze środków Unii Europejskiej (niedawno urząd ogłosił, że zamierza kupić jeszcze jeden taki pociąg – więcej czytaj TUTAJ)
– Przeprowadzamy analizę planu wykorzystania pojazdów Elf i realizacji umowy zawartej w ramach realizacji projektu BiT City, zarówno jeśli chodzi o wielkość pracy eksploatacyjnej, na odcinku miedzy Toruniem i Bydgoszczą, jak i z zakresie obszaru, po którym będą mogły poruszać się pojazdy Elf – dodaje Mazur.
W odpowiedzi na pytanie, czy planowane jest zawieszenie połączeń regionalnych na trasie Włocławek – granica woj. (Kutno) i zastąpienie ich połączeniami autobusowymi Przemysław Mazur powiedział, że przewozy na tym odcinku będą realizowane w podobnym kształcie jak obecnie.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.