Partnerzy serwisu:
Komentarze

Dinges: Mądry Polak po…

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-11-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Dinges: Mądry Polak po…
Fot. Patryk Farana
Pieniądze z Funduszu Odbudowy mają jak najszybciej pomóc w gospodarczym restarcie kraju - poinformowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Część z tych pieniędzy ma zostać przeznaczona na rozwój kolei. I bardzo dobrze - pisze Wojciech Dinges, były prezes Kolei Śląskich, wiceprezes stowarzyszenia Kolej na Śląsk. 

W ramach Funduszu Odbudowy nasz kraj będzie miał do dyspozycji ponad 57 mld euro. Podstawą do sięgnięcia po te środki będzie Krajowy Plan Odbudowy (KPO), który musi przygotować każde państwo. Przygotowanie KPO koordynuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR), ale w prace zaangażowane są inne resorty, regiony, interesariusze społeczni, gospodarczy oraz eksperci zewnętrzni.

"Z regulacji unijnych wynika, że Krajowy Plan Odbudowy, musi zostać przedstawiony Komisji Europejskiej do końca kwietnia 2021 roku."- mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
MFiPR wskazało, że w pierwszym etapie prac nad KPO zebrano propozycje inwestycji od resortów i samorządów. Wpłynęło ponad 1200 wniosków dotyczących różnych dziedzin - 588 nadesłały regiony, a 662 - resorty.

O możliwym zaangażowaniu środków w rozwój infrastruktury kolejowej napisano już tutaj. Natomiast teraz kilka słów o taborze pasażerskim.

Część z zebranych wniosków, składana przez samorządy województw, będzie dotyczyła zakupu taboru kolejowego. Na przykład Województwo Wielkopolskie złożyło wniosek na zakup 20 sztuk nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które miałyby obsługiwać ruch regionalny i aglomeracyjny oraz 12 sztuk nowych pojazdów o napędzie wodorowym do obsługi ruchu regionalnego i aglomeracyjnego. Również na terenie Województwa Śląskiego planowany jest zakup taboru pasażerskiego dla rozwoju połączeń w regionie, w tym m.in. do przyszłych połączeń z lotniskiem w Pyrzowicach trasą przez Tarnowskie Góry i Zawiercie, dla połączeń metropolitalnych oraz dla połączeń Katowic z Krakowem. Byłaby to także okazja do wycofania starszych serii pojazdów.

Można założyć, że gdy okaże się, że co najmniej połowa województw w naszym kraju złoży wnioski na tabor kolejowy, a takie założenie nie jest pozbawione przesłanek, to prawie jednocześnie zostanie ogłoszonych kilka przetargów na dostawy taboru kolejowego. Jaki będzie tego rezultat?

Jeśli nie powstaną tzw. grupy zakupowe, tj. wspólne postępowania kilku podmiotów dotyczące zakupu taboru, dzięki którym i seria będzie dłuższa, i cena jednostkowa może być korzystniejsza, to może okazać się, że zrobi się nieciekawie. Ceny taboru mogą pójść w górę. Terminy dostaw mogą być długie, a co za tym idzie - nieszczególnie korzystne dla - publicznych przecież - przewoźników. Wreszcie – rozdrobnienie i zróżnicowanie techniczne wachlarza serii pojazdów na rynku może się jeszcze pogłębić. Wspólne zakupy pojazdów mogłyby zracjonalizować zarówno ceny zakupu, jak i przyszłego – wieloletniego przecież – utrzymania pojazdów czy to przez ich wykonawcę, czy to przez podmioty zewnętrzne, czy to przez operatorów. Koszty zakupu części zamiennych, możliwość wymiany i łączenia pojazdów, wreszcie unifikacja systemu szkolenia i uprawnień (ograniczenie wielu typów taboru) mogłyby sprawić, że koszty ogólne przewoźników kolejowych mogłyby być nieco niższe, niż w przypadku „każdy sobie”.

Przykłady takiego działania już były, chociażby tzw. „południowa grupa zakupowa” województw: śląskiego, małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego, w ramach której w 2014 r. kupiono 19 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dziś skala zakupu mogłaby być nawet o rząd wielkości większa!

Tylko czy ktoś podejmie merytoryczną dyskusję, żeby wystąpić wspólnie? Czy jesteśmy gotowi uczyć się na dotychczasowych sukcesach? Czy województwa będą wolały samodzielnie (i samotnie) zmagać się z odpowiedzią rynku zalanego nagle zamówieniami nie tylko z terenu Polski, ale także innych krajów Europy? Czy nie okaże się, że dla małego zamówienia producentom może się nie opłacać w ogóle brać udziału w przetargu mając w perspektywie kilka innych o dziesięciokrotnie większej skali?

Alternatywą mogłoby być powołanie tzw. poolu taborowego i zakup w ramach KPO dużej liczby pojazdów pod jego auspicjami, jednak z uwzględnieniem oczekiwań przyszłych użytkowników (przewoźników, województw). Tak zakupiony – jednolity technicznie – tabor mógłby być wówczas udostępniany przewoźnikom lub województwom na podstawie długoletnich umów, niewykluczone, że zawierających od razu jego utrzymanie, co również optymalizowałoby działania i koszty poszczególnych operatorów.

Przyszłość pokaże jaką ścieżkę składania wniosków wybiorą polskie podmioty. Natomiast roztropność wskazywałaby przynajmniej na podjęcie wysiłku rozpatrzenia jakiejś opcji wspólnego działania. Opracowania jednolitych i nowoczesnych wymagań. Skorzystania z synergii prowadzącej do wspólnego sukcesu.

A ewentualne malowanie w barwy poszczególnych dysponentów może się różnić. To akurat nie ma w sensie technicznym i finansowym żadnego znaczenia…
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

AllRail: Krajowy Plan Odbudowy grozi zamknięciem rynku kolejowego w Polsce

Prawo i polityka

AllRail: Krajowy Plan Odbudowy grozi zamknięciem rynku kolejowego w Polsce

inf. pras oprac. JM 09 czerwca 2021

KPO: Mało środków na tramwaje. Ministerstwo tłumaczy

Prawo i polityka

KPO. Są środki na zakup ok. 110 tramwajów. Jako pożyczka

Zintegrowany transport

KPO: Będą środki na tramwaje i koleje regionalne

Prawo i polityka

KPO: Będą środki na tramwaje i koleje regionalne

Witold Urbanowicz 08 kwietnia 2021

Świętokrzyskie: Hybrydy pojadą z Łodzi do Rzeszowa

Tabor i technika

Zobacz również:

AllRail: Krajowy Plan Odbudowy grozi zamknięciem rynku kolejowego w Polsce

Prawo i polityka

AllRail: Krajowy Plan Odbudowy grozi zamknięciem rynku kolejowego w Polsce

inf. pras oprac. JM 09 czerwca 2021

KPO: Mało środków na tramwaje. Ministerstwo tłumaczy

Prawo i polityka

KPO. Są środki na zakup ok. 110 tramwajów. Jako pożyczka

Zintegrowany transport

KPO: Będą środki na tramwaje i koleje regionalne

Prawo i polityka

KPO: Będą środki na tramwaje i koleje regionalne

Witold Urbanowicz 08 kwietnia 2021

Świętokrzyskie: Hybrydy pojadą z Łodzi do Rzeszowa

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5