Na pokładach pociągów alkohol wciąż dostępny jest tylko w połączeniach międzynarodowych. Zmiana wejdzie w życie 1 lipca. Wówczas to w pociągach obsługujących linie krajowe również będzie można napić się piwa.. Czy sprzedaż alkoholu w wagonach restauracyjnych innych pociągów rzeczywiście ma przyczynić się do zwiększenia przychodów spółki?
Zarząd spółki Wars podjął decyzję, że alkohol będzie sprzedawany w butelkach o pojemności o.33 l. By może w sprzedaży pojawią się także gotowe drinki, w których zawartośc alkoholu nie przekracza 4,5%.
Jak informuje „Gazeta Prawna”, władze Warsu liczą, że sprzedaż alkoholu przyczyni się do wzrostu przychodów firmy. Obecnie obroty wagonów restauracyjnych, które oferują alkohol, są wyższe o 60% niż w pociągach obsługujących połączenia krajowe. Według szacunków dyrektora ds. rozwoju i marketingu w Warsie Andrzeja Buczkowskiego, sprzedaż piwa na trasach krajowych może przynieść zwiększenie przychodów „Warsów” jeżdżących po Polsce o kilkanaście procent, a już dziesięcioprocentowy skok sprzedaży zwiększyłby wpływy o co najmniej 6 mln zł. Jak podaje „Gazeta Prawna”, w zeszłym roku przychody spółki kształtowały się na poziomie ok. 64 mln zł, a zysk - 1,8 mln.zł.
Znaczną część dochodów spółki pochłaniają jednak opłaty za wynajem taboru, którego właścicielem jest PKP Intercity. Przewoźnik ma ponad 50% udziałów w spółce, przez co sprawuje kontrolę nad Warsem.
– To bardzo niekorzystny układ – mówi Adrian Furgalski, analityk rynku kolejowego. Jego zdaniem PKP Intercity, które przeżywają kłopoty finansowe, co roku wyciągają z Warsu część zysków, drastycznie podnosząc stawki za wynajem wagonów.
Więcej