Prezes zarządu Deutsche Bahn AG, Rüdiger Grube, na dzisiejszej konferencji prasowej przy okazji prezentacji wyników koncernu przedstawił nową strategię „DB2020“, przy pomocy której w ciągu ośmiu lat obroty mają wzrosnąć do 70 miliardów euro.
- Opracowaliśmy na nowo strategiczne ukierunkowanie DB. Aby odnosić sukcesy w sposób zrównoważony, potrzebujemy zadowolonych klientów, doskonałej jakości, wykwalifikowanych i niezwykle zmotywowanych pracowników oraz produktów chroniących środowisko naturalne. Krótko mówiąc, w przyszłości pogodzimy ze sobą aspekty ekonomiczne, socjalne i ekologiczne. Nasze cele są więc jasne: chcemy stać się liderem rynku osiągającym zysk; chcemy znaleźć się w pierwszej dziesiątce najlepszych pracodawców w Niemczech; a w dziedzinie środowiska naturalnego chcemy przejąć absolutnie pionierską rolę - powiedział prezes Deutsche Bahn Rüdiger Grube.
Szef koncernu przedstawił nową strategię przy okazji prezentacji kolejnego pozytywnego bilansu rocznego. Koncern DB w roku obrotowym 2011 odnotował znaczny wzrost zarówno obrotów, jak i zysków przed odliczeniem podatków i odsetek (EBIT), a jednocześnie zwiększył inwestycje netto. Wzrosła również liczba pasażerów podróżujących pociągami. - W zeszłym roku udało nam się nie tylko wyraźnie zwiększyć wskaźniki ekonomiczne i finansowe, lecz również dokonać znacznych postępów w dziedzinie obsługi i jakości na rzecz naszych klientów. Jesteśmy na dobrej drodze, choć nie dotarliśmy jeszcze do celu- dodał Grube.
Obroty Deutsche Bahn AG w roku obrotowym 2011 wzrosły o 10,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, tj. o 3,5 miliarda euro, osiągając rekordową wysokość 37,9 miliardów euro. Obrót porównywalny, a więc bez efektów pochodzących ze zmian konsolidacyjnych i zmian kursów walutowych, mimo ochłodzenia związanego ze spadkiem koniunktury w drugim półroczu wzrósł o 1,5 miliarda euro, tj. o 4,3 procent do wysokości 35,9 miliarda euro. Skorygowany wynik operacyjny (skorygowany EBIT) wyniósł 2,3 miliarda euro i jest większy o 443 miliony euro (+23,7 proc.) w stosunku do wyniku roku poprzedniego. Inwestycje netto DB w roku 2011 wzrosły nawet o 24 proc. lub o pół miliarda euro do wysokości 2,57 miliarda euro. Jednocześnie zadłużenie netto zostało po raz kolejny zredukowane o 347 milionów euro (-2 proc.) do sumy 16,6 miliardów euro.
Członek zarządu ds. finansowych, Richard Lutz powiedział: - Również w minionym roku wyróżnialiśmy się na rynku odniesionym sukcesem ekonomicznym, stabilizacją finansową oraz wysokim poziomem rzetelności. Wynikiem tej pracy jest także zaufanie do DB na rynku kapitałowym i dobre oceny, które stale otrzymujemy od agencji ratingowych.
Prawie 2 miliardy pasażerów w pociągach Deutsche Bahn
Jeszcze nigdy tak wielu pasażerów nie podróżowało pociągami DB, jak miało to miejsce w roku 2011: liczba osób przewiezionych w ramach kolejowych przewozów pasażerskich (pomijając Arrivę) wzrosła o 1,6 proc., osiągając rekordową wartość 1,98 miliarda. Wolumen pracy przewozowej wzrósł o 0,8 proc. do wysokości 79,2 miliardów pasażerokilometrów. Przede wszystkim z powodu spadku liczebności uczniów liczba osób podróżujących autobusami DB spadła o 2,6 proc. do liczby 703 milionów.
Znaczny wzrost w dziedzinie transportu i logistyki
W dziedzinie kolejowych przewozów towarowych wolumen pracy przewozowej zwiększył się o 5,8 proc. do wysokości 112 miliardów tonokilometrów. Wykorzystanie pociągów wzrosło o 2,2 proc. Rozwój w pionie DB Schenker Logistics w roku 2011 przebiegał ogólnie pozytywnie. Ilość przesyłek transportowanych w ramach europejskich przewozów lądowych w ubiegłym roku zwiększyła się o 18,6 proc. Wolumen przewozów towarowych w transporcie morskim wzrósł o 7 proc., natomiast wolumen przewozów lotniczych obniżył się o 6,2 proc. W dziedzinie logistyki kontraktowej osiągnięto wynik wyższy o 13,5 proc.
Infrastruktura: Jeszcze nigdy nie było tak dużo ruchu na kolei
Wolumen eksploatacji tras kolejowych zwiększył się ponownie o 1,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim do ilości 1051 milionów kilometrów tras. To najwyższy wynik w historii niemieckiej kolei. Tymczasem udział przedsiębiorstw kolejowych nie należących do koncernu DB wynosi 20,9 proc. i zwiększył się o 12,5 proc. Ilość przystanków w roku 2011 wzrosła o 0,9 proc.